آژانس-افغان-خبر

سرویس : پژوهش های علمی و دانشگاهی | کد خبر : 30978 | تاریخ : 1403/06/26-14:59:04 |پرینت

اکادمی علوم: ۳۷ پروژه تحقیقات علمی تکمیل شد

اکادمی-علوم-۳۷-پروژه-تحقیقات-علمی-تکمیل-شد
مسوولان اکادمی علوم افغانستان می‌گویند که در یک سال گذشته ۳۷ پروژه تحقیقاتی علمی تکمیل و ۲۰۸ پروژه دیگر تحت کار می‌باشد.

به گزارش افغان نیوز؛ رفع الله نیازی، منشی اکادمی علوم امروز ( دوشنبه، ۲۶ سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که در یک سال گذشته ۵۷ نشست و ۶ سیمینار علمی- تحقیقی در سطح کشور از سوی این اداره در عرصه‌های مختلف دایر شد.

نیازی افزود که در مدت یک سال گذشته به تعداد ۳۴ عنوان کتاب در سراسر کشور چاپ و ۲۵ عنوان کتاب دیگر ترجمه شده است.

او بیان داشت که تسهیلات لازم برای محققین و نویسنده‌گان از سوی ا.ا در کشور فراهم شده و با اضافه نمودن ۱۸ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در کتابخانه این اداره از فعالیت‌های این اداره می‌باشد.

به گفته‌ی نیازی، سفر هیات رهبری این اداره به فدراتیف روسیه، جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عرب، جاپان و چین به منظور تامین هماهنگی بیشتر، بازدید از بخش‌های علمی- تحقیقی و اتخاذ تدابیر لازم برای عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با بخش‌های مربوطه از جمله فعالیت‌های این اداره در یک سال گذشته می‌باشد.

منشی اکادمی علوم در این برنامه گفت که در این مدت به تعداد ۴ نفر اعضای علمی این اداره از برنامه‌های ماستری و دوکتورا فارغ و به تعداد ۲۰ نفر دیگر برای فراگیری برنامه‌های لیسانس، ماستری و دوکتورا به دانشگاه‌های داخلی و بین‌المللی معرفی شده‌اند.

در همین رابطه، فضل الرحمن فاضل، معاون اداری و مالی اکادمی علوم در این برنامه گفت که پلان استراتیژیک شش ساله‌ی این اداره ترتیب شده است.

فاضل افزود که در جریان یک سال گذشته، در خصوص بانکداری اسلامی اسناد رهنمودی از سوی این اداره تکمیل شده و به منظور تقویت هرچه بیشتر سطح همکاری‌های علمی با هفت دانشگاه دولتی و خصوصی تفاهم‌نامه‌های همکاری به امضا رسید.

مسوولان این اداره گفتند که اسناد تقنینی اکادمی علوم ترتیب شده که بزودی به مراجع مربوطه برای بازنگری ارسال خواهد شد.