آژانس-افغان-خبر

سرویس : فرهنگی | کد خبر : 31001 | تاریخ : 1403/06/27-14:49:02 |پرینت

مهاجر فراهی: به صدها تخطی رسانه‌ای رسیدگی شد

مهاجر-فراهی-به-صدها-تخطی-رسانه‌ای-رسیدگی-شد
حیات الله مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی افغانستان می‌گوید که این وزارت در یک سال گذشته به ۴۴۴ تخطی رسانه‌‌ای رسیدگی کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ فراهی، امروز ( سه‌‌شنبه، 27 سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که در یک سال گذشته این وزارت، ۴۴۴ تخطی رسانه‌ها را اصلاح کرده‌اند که از این جمله ۵۵ تخطی تلویزیونی، ۶۹ تخطی رادیویی و ۳۲۰ تخطی چینل‌های یوتیوب را شناسایی و اصلاح نموده‌اند.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، افزود که در این مدت تاکنون به ۶۲۰ خبرنگار، کارت‌های خبرنگاری توزیع شده و طرزالعمل چینل‌های یوتیوب از سوی این وزارت نهایی و طرزالعمل صندوق خبرنگاران نیز ترتیب شد.

او بیان داشت که در یک سال گذشته ۶ مستند پیرامون مسایل مختلف تولید و نشر، ۱۱ فلم‌نامه و سریال تصحیح گردیده و به تعداد ۲۰ نمایشگاه نقاشی، خطاطی، مینیاتوری و صنایع‌دستی در کشور دایر شد.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این برنامه گفت که در حال حاضر ۳۷۰ رسانه صوتی، تصویری و چاپی در افغانستان فعالیت می کند و این وزارت در تلاش است تا کسی از نام خبرنگاران سوء استفاده نکند و از حقوق آنان محافظت شود.

این مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ مشکلات در بخش عدم دسترسی به اطلاعات از سوی شماری از سخنگویان وزارتخانه‌ها را می‌پذیرد؛ اما اطمینان می‌دهد که برای از میان برداشتن این مشکلات تلاش خواهد کرد.

او تاکید کرد که در ۳ سال گذشته زمینه بهتر فعالیت رسانه‌ها در کشور مساعد شده و حکومت سرپرست حمایتگر رسانه‌های آزاد در کشور می‌باشد و او از رسانه‌های کشورخواست که در نشر برنامه‌های شان منافع ملی کشورا مدنظر بگیرند.

درهمین رابطه، خبرنگاران می‌گویند در برخی حالات برای تهیه گزارش با محدودیت هایی زیادی روبه‌رو هستند و تاکید می‌کنند که شماری از سخنگویان حکومت سرپرست اطلاعات را با تاخیر در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند و یا از دادن اطلاعات خوداری می‌کنند.

مصطفی شهریار، یکی از خبرنگار در کابل در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت ۳ از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان می‌گذرد اما؛ تاهنوز مشکلات خبرنگاران پابرجاست و خبرنگاران در افغانستان آزاد نیست.

آقای شهریار افزود که خبرنگاران با چالش‌های فراوانی در ۳ سال گذشته از جمله عدم دسترسی به اطلاعات روبرو بوده‌اند و از امارت اسلامی خواست که در زمینه تامین امنیت جانی خبرنگاران و دسترسی به اطلاعات توجه جدی داشته باشد.

او بیان داشت داشت که خبرنگاران با وجود مشکلات فراوان در عرصه اطلاع رسانی در افغانستان اما؛ خبرنگاران به وظیفه خود ادامه می‌دهد تا صدای اطلاع‌رسانی در افغانستان خاموش نشود.

آقای شهریار همچنان از حکومت سرپرست خواستار توجه جدی در عرصه اطلاع‌رسانی در افغانستان شده و تاکید کرد که ا.ا باید از رسانه‌های کشور حمایت گسترده نماید.

اسلام‌الدین احمدی، یکی دیگر از خبرنگاران گفت که کار رسانه‌ای در افغانستان همواره با مشکلات و چالش‌های همراه بوده و اکنون عدم دسترسی به اطلاعات به‌موقع یکی از چالش‌های جدی برای خبرنگاران مبدل شده است.

آقای احمدی از حکومت سرپرست می‌خواهد که شرایط بهتر را برای فعالیت آزاد رسانه‌ها و خبرنگاران و گردش آزاد اطلاعات فراهم کند تا خبرنگاران بتواند وظیفه و رسالت شان را به گونه‌ درست پیش ببرند.

سهیلا نبی‌زاده، یکی دیگر از خبرنگاران در کابل در این گفتگو افزود که شرایط کار برای زنان در رسانه‌ها بسیار دشوار شده است و حق دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران زن نسبت به مردان خیلی محدود بوده و در بسیاری از نشست‌های خبری با آنان برخورد دوگانه صورت می‌گیرد.

خانم نبی‌زاده افزود که اگر رسانه‌ها و خبرنگاران به خصوص خبرنگاران زن از سوی حکومت سرپرست و نهادهای حامی خبرنگاران حمایت نشود، آینده اطلاع رسانی در کشور نگران کننده خواهد بود.

او از نهادهای حامی رسانه‌ها و امارت اسلامی خواست که به مشکلات رسانه‌ها در افغانستان توجه جدی نمایند تا اطلاع رسانی در افغانستان متوقف نشود.

این در حالی‌ است که در سه سال گذشته خبرنگاران همواره از عدم دسترسی به اطلاعات شکایت داشته و می‌گویند که حکومت سرپرست باید در این زمینه همکار خبرنگاران باشد، تا رسالت خبررسانی در کشور را به‌ صورت خوب ادا نمایند.