آژانس-افغان-خبر

سرویس : اندیشه | کد خبر : 31040 | تاریخ : 1403/06/31-10:29:06 |پرینت

ا.ا: عالمان دین از بحث‌های اختلاف‌برانگیز خودداری کنند

ا-ا-عالمان-دین-از-بحث‌های-اختلاف‌برانگیز-خودداری-کنند
ریاست‌الوزرای ا.ا از عالمان دین در کشور خواست برای جلوگیری از تفرقه و تشویش روانی در میان مردم، از طرح مباحث «اختلافی» در رسانه‌ها و مکان‌های عامه خودداری کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ در اعلامیه‌ای که روز جمعه (30 سنبله) از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در شبکه ایکس نشر شده آمده که این تصمیم به تاریخ 12 سرطان سال 1401 در نشست شماری از عالمان دین در کابل گرفته شده است.

در بند هشتم این اعلامیه‌ی هشت‌ماده‌ای که از سوی ریاست‌الوزرای ا.ا صادر شده، آمده که: «بالای آن عده علمایی که از طریق رسانه‌های اجتماعی موضوعات اختلافی را مطرح می‌کنند صدا می‌کنیم که از مناظره و بحث‌های زیان‌آور جداً اجتناب ورزند، زیرا با این کار مردم راه‌شان را گم و اختلافات و تشویش‌ها در جامعه به وجود می‌آید که سبب ایجاد فتنه می‌گردد.»

در این اعلامیه تاکید شده است که «آن عده علمایی که اختلافات را دامن می‌زنند، خرافات را ترویج می‌کنند و به بحث‌ها، مناظره‌ها و الفاظ نامناسب در رسانه‌های عامه ادامه می‌دهند»، در مناسبت‌ها دعوت نشوند و نه زمینه فعالیت برای آنان فراهم شود.

در بند چهارم این اعلامیه از علما خواسته شده است تلاش کنند تا در منبرها و رسانه‌ها تنها به بیان موضوعاتی بپردازند که به نفع مردم باشد و اتحاد و اتفاق را میان آنان تقویت کند. 

اعلامه افزوده است که علما «به جای عجایب و غرایب غیرضروری»، به آن بخش از مباحث دینی بپردازند که در مورد معاملات جاری روزمره است و از «ذخایر وسیع علمی اسلام» چیزهایی را به مردم بیان کنند که مردم به آن نیاز دارند.

بند سوم اعلامیه تصریح می‌کند که «بعضی از مسائل عجیب و غریبی که در کتاب‌های فقهی یا فنی آمده»، در منبرها، مجالس و مکان ‌ای عمومی بیان نشود، زیرا دشمنان دین با استفاده از آن مسائل دین را تمسخر می‌کنند.

بند ششم این اعلامیه تاکید می‌کند که عالمان دین از بی‌ادبی و به کار بردن الفاظ نامناسب در مجالس نیز خودداری کنند.