آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 31041 | تاریخ : 1403/06/31-13:41:28 |پرینت

قرارداد ۱۳ معدن بزرگ افغانستان طی یک سال

قرارداد-۱۳-معدن-بزرگ-افغانستان-طی-یک-سال
مسوولان وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌گویند که در یک سال گذشته قرارداد ۱۳ معدن با مقیاس بزرگ در چندین ولایت‌ کشور با شرکت‌های داخلی و بین‌المللی به امضا رسیده و برای هزاران نفر زمینه کار فراهم شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم امروز ( شنبه، ۳۱ سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که در یک سال گذشته قرارداد ۱۳ معدن با مقیاس بزرگ در ولایت‌های هرات، تخار، غور، پروان، کابل، بغلان، فاریاب و ننگرهار با شرکت‌های داخلی و بین‌المللی به امضا رسیده که برای هزاران نفر فرصت‌های کاری فراهم شده است.

آقای افغان افزود که در حال حاضر ۱۲ پروژه مهم در ولایت‌های غور، بدخشان، پنجشیر، قندهار، غزنی، لوگر، جوزجان، قندوز و فاریاب تحت کار بوده و تدابیر لازم برای آغاز شماری از پروژه‌های مهم دیگر نیز در ولایت‌های غور، بادغیس، میدان وردک، هرات، پروان، بامیان، کاپیسا و ننگرهار اتخاذ شده است.

او بیان داشت که ۸۰ قرارداد معادن با مقایس کوچک با سرمایه‌گذاران داخلی به امضا رسیده و قرارداد ۱۰ معادن به مقیاس کوچک نیز لغو گردیده است.

به گفته‌ی افغان، این وزارت در حال حاضر ۱۶۷ قرارداد معادن کوچک به ارزش حدود ۱۰ میلیارد افغانی فعال بوده که برای هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت‌های شغلی فراهم شده است.

سخنگوی این وزارت گفته است که در جریان یک سال گذشته، این وزارت ۵۲ جواز پروسس منرال‌ها را به شرکت‌های داخلی و بین‌المللی صادر نموده و از استخراج غیر قانونی و قاچاق سنگ‌های قیمتی در سال گذشته جلوگیری شده است.

این مقام وزارت معادن و پترولیم در این برنامه گفته که در حال حاضر روند استخراج مواد نفتی از ۲۱ ساحه در قشقری، انگوت و آق‌دریا جریان دارد که روزانه ۱ هزار و ۳۰۰ تُن نفت خام از این ساحات استخراج می‌شود.

افغان درباره حفاری چاه‌های ساحه یتیم تاق گفت که قرارداد حفاری چاه‌های شماره ۳۳ و ۳۵ به منظور انکشاف منابع گازی در ساحه یتیم‌تاق ولایت جوزجان با یک شرکت ترکی امضا شده است.

به گفته‌ی سخنگوی این وزارت، قرارداد ۱۴ کیلومتر مربع معدن نمک در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب به ارزش مجموعی ۲۴ میلیون دالر امریکایی برای مدت ۱۵ سال و همچنان معدن نمک سنگی ولایت تخار به ارزش مجموعی حدود ۵۰۰ میلیون افغانی با شرکت‌های داخلی به امضا رسیده است.

همایون افغان در این برنامه افزود که در یک‌ سال گذشته حدود یک هزار و ۷۰۰ ساحات معدن زمرد در ولایت پنجشیر سروی و تثبیت شده و در حدود ۷۸ هزار قیراط زمرد به ارزش حدود ۵.۵ میلیون دالر امریکایی از طریق دواطلبی آزاد به سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی به فروش رسیده است.

او بیان داشت که در این مدت برای استخراج قانونی زمرد پنجشیر ۵۷۵ جواز نامه صادر شده که از این میان برای ۱۵ هزار نفر فرصت‌های کاری فراهم شده است.

به گفته این مقام وزارت، طرزالعمل طی مراحل و استخراج قانونی سنگ‌های قیمتی، قانون هایدرو کاربن‌ها و قانون استملاک پروژه تاپی ترتیب شده و برای توشیح به رهبری ا.ا فرستاده شده است.

مسوولان وزارت معادن و پترولیم در این برنامه گفتند که در مدت یک سال گذشته این وزارت به منظور تنظیم و پیشبرد بهتر امور، به تعداد ۸ تفاهم‌نامه همکاری را با نهادهای داخلی و خارجی به امضا رسانده است.

آنان افزودند که سروی معادن و زمینه سازی برای جلب بیشتر سرمایه‌گذاری، اعلان و داوطلبی معادن به مقیاس کوچک و بزرگ، نهایی ساختن اسناد تقنینی، زمینه سازی برای تحقق پروژه‌های بزرگ ملی و زیربنایی در کشور و انکشاف سیستم‌ها از اولویت‌های مهم این در یک سال پسین می‌باشد.