آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 31059 | تاریخ : 1403/07/01-16:39:17 |پرینت

پروژه‌های نیمه‌تمام کشور تکمیل می‌شود

پروژه‌های-نیمه‌تمام-کشور-تکمیل-می‌شود
مسوولان شرکت‌های دولتی می‌گویند که در یک سال گذشته چندین پروژه نیمه‌تمام در کشور جریان داشته که به‌زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش افغان نیوز؛ احمد جلال بلال، رییس شرکت‌های دولتی امروز (یک‌شنبه، ۱ میزان) در برنامه‌ حساب‌دهی دولت به ملت گفت که کار تطبیق پروژه‌های انتقال ۵۰۰ کیلوولت برق شبرغان – ارغندی، ۲۲۰ کیلوولت برق غزنی – قندهار، ایستگاه فرعی (سب استیشن) نورالجهاد در هرات و ایستگاه فرعی برق در قندهار در یک سال گذشته جریان داشته که به‌زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.

جلال افزود که در یک سال گذشته فاز اول کانال قوش‌تپه با پیشرفت ۹۱ درصد، فاز دوم این پروژه با پیشرفت ۵۴ درصد و کار استخراج زغال‌سنگ از معدن بلخاب نیز جریان داشته و تاکنون به مقدار ۲۸ هزار و ۹۸۰ تن ذغال سنگ استخراج شده است.

او بیان داشت که به مقدار ۱۹۹ هزار و ۶۷۱ تُن سمنت در کارخانه‌های سمنت غوری و جبل‌السراج تولید شده است.

به گفته جلال، کار تطبیق پروژه فایبر نوری نیز به طول حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر جریان داشته و ۸۰ در صد شبکه فایبر نوری معیاری شده است.

رییس شرکت‌های دولتی در این برنامه افزود که در هماهنگی با بانک جهانی، قرار است کار عملی پروژه کاسا-1000 نیز به‌زودی در کشور آغاز گردد.

به گفته‌ی جلال، در یک سال پسین شرکت برق‌رسانی کشور (برشنا) در مجموع یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۶۷۱ میگاوات برق تولید و بیش از ۵ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۷۹۶ میگاوات برق از کشورهای همسایه وارد کرده است.

این مقام شرکت‌های دولتی گفت که در جریان یک سال گذشته به مقدار ۳۶ میلیون متر مکعب آب پاک در مرکز و ولایت‌های کشور توزیع، به تعداد ۳۹ پروژه آب‌رسانی تطبیق و ۹ پروژه دیزاین شده و ۱۵ پروژه دیگر شامل پلان می‌باشد.

در همین رابطه، عبدالباری عمر، رییس اجرایی شرکت برشنا در این برنامه گفت که این ریاست در تلاش است تا برق کابل و شماری از ولایت‌های کشور را تا دو سال آینده ۲۴ ساعته کند.

عمر افزود که با حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان، تمدید خط برق ۵۰۰ کیلوولت وارداتی از کشورهای ازبکستان و تاجیکستان آغاز شده است.

از سویی هم، محمد نصیر رحیمی، رییس اجرائیه‌ای شرکت دولتی نفت‌وگاز در این برنامه گفت که فساد و رقابت ناسالم در واردات نفت‌وگاز به کشور از بین رفته است.

رحیمی افزود که همزمان با تاسیس ریاست عمومی شرکت‌های دولتی، ۸۵ مغازه فروش و توزیع گاز در مرکز و ولایت‌های کشور فعال گردیده که در کنترول قیمت گاز در بازار نقش کلیدی داشته است.

او بیان داشت که در یک سال گذشته ۱۹۸ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۲۸۷ متر مکعب گاز استخراج و پروسس شده و به مستهلکین عرضه گردیده است.

مسوولان شرکت‌های دولتی در این برنامه گفتند که آغاز تولید و پروسس سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، البسه بابو و چرم بابو و صدور حدود پنج هزار و ۳۱۴ قلم اجناس مختلف‌النوع به خارج از کشور، از کارکردهای عمده دیگر این شرکت در یک سال گذشته می‌باشد.

این مسوولان همکاری در برگزاری ۲۷ نمایشگاه داخلی و بین‌المللی برای تقویت صنایع دستی کشور و برگزاری ورکشاپ‌های حرفه‌ای برای کسبه‌کاران را از دیگر کارکردهای این شرکت عنوان کردند.