آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 31108 | تاریخ : 1403/07/04-14:56:55 |پرینت

 کنفرانس سرمایه‌گذاری بین‌المللی در کابل برگزار می‌شود

 کنفرانس-سرمایه‌گذاری-بین‌المللی-در-کابل-برگزار-می‌شود
مسوولان شرکت برق رسانی افغانستان (برشنا) می‌گویند که این شرکت در آینده نزدیک یک کنفرانس بزرگ با اشتراک سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی درباره تولید انرژی برق در کشور برگزار می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ حکمت‌الله میوندی، سخنگوی  شرکت برق رسانی (برشنا) امروز ( چهارشنبه، ۴ میزان) در کلیپ تصویری به رسانه‌ها گفته است که سرمایه‌گذران ایرانی در دیدار با رییس این شرکت از علاقمندی خود برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق در داخل افغانستان خبر داده و خواهان همکاری این شرکت شده‌اند.

میوندی افزوده است که رییس این شرکت در این دیدار اطمینان داده که این شرکت فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم خواهد نمود.

او گفته است که این شرکت در آینده‌ی نزدیک برای جلب سرمایه گذاری بیشتر داخلی و خارجی روی تولید انرژی در افغانستان یک کانفرانس بزرگی را برگذار خواهد کرد.

در همین رابطه، شماری از مسوولان شرکت‌های آلمانی و ایرانی در دیدار با سرپرست وزارت انرژی و آب به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های تولید انرژی به ویژه انرژی آفتابی در افغانستان علاقه‌مندی نشان داده‌اند.

مطیع الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب به رسانه‌ها گفته است که در این دیدار تصمیم گرفته شده است که به منظور آغاز اقدام‌های عملی، تیم‌های تخنیکی هر دو جانب برای هماهنگی و مشخص سازی پروژه با هم کار کنند.

از سوی هم، چندی پیش یک شرکت چینایی در دیدار با مسوولان وزارت معادن و پترولیم نیز به سرمایه‌گذاری در افغانستان برای تولید ۱۰۰۰ میگاوات برق آفتابی تمایل نشان داده است.

در همین حال، شماری از آگاهان مسایل اقتصادی آغاز و عملی شدن پروژه‌های زیربنایی و توسعه‌ای را در رشد اقتصاد و ایجاد فرصت‌های کاری در کشور موثر می‌دانند.

ظاهر بهزاد، آگاه مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در این زمینه گفت که این گونه پروژه‌ها می‌تواند روی ایجاد کار تاثیر مثبت داشته و سبب افزایش درآمد برای شهروندان و دولت شود.

آقای بهزاد افزود که دولت نمی‌تواند به تنهایی، پروژه‌های بزرگ را راه‌اندازی نماید و دولت فعلی باید در قسمت آغاز پروژه‌های بزرگ با شماری از دولت‌ها گفتگو نماید.

این در حالی است که افغانستان برای سال‌های متمادی به نیروی برق وارداتی بوده و در حال حاضر ۷۰ درصد برق کشور از کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و ایران خریداری می‌کند.