آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 31126 | تاریخ : 1403/07/05-15:16:02 |پرینت

مجاهد: سازمان ملل راه تعامل با ا.ا در پیش بگیرد

مجاهد-سازمان-ملل-راه-تعامل-با-ا-ا-در-پیش-بگیرد
مسوولان حکومت سرپرست افغانستان در واکنش به اظهارات مجمع عمومی سازمان ملل درباره افغانستان می‌گویند که این سازمان «باید در پالیسی خود تغییرات مثبت به میان آورد و با امارت اسلامی راه تعامل را پیش بگیرد.»

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا در واکنش به برخی اظهارات درباره افغانستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته که این سازمان «باید در پالیسی خود تغییرات مثبت به میان بیاورد.»

مجاهد گفته است که سازمان ملل متحد باید ماموریت‌اش را در زمینه تعامل با حکومت سرپرست افغانستان به درستی انجام بدهد و نیاز است تا جامعه جهانی و شماری از کشورهای جهان با امارت اسلامی تعامل مثبت داشته باشند.

در همین رابطه، رییس‌جمهور امریکا و رییس‌جمهور تاجیکستان در سخنرانی‌شان در نخستین روز هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به اوضاع افغانستان اشاره کرده‌اند.

جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا در این نشست درباره جنگ افغانستان گفته که جنگ افغانستان از سه رییس‌جمهور به او باقی مانده بود و او باید تصمیم خروج نیروهای کشورش را از افغانستان عملی می‌کرد و به بزرگ‌ترین جنگ امریکا پایان می‌بخشید.

آقای بایدن، تصمیم خروج امریکا از افغانستان را تصمیم دشوار اما؛ درست خواند.

امام‌علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست از پشتیبانی کشورش از صلح و ثبات در افغانستان اطمینان داده و از جامعه جهانی خواسته است تا از هیچ تلاشی برای کمک به مردم افغانستان از بهر جلوگیری از بحران بشری دریغ نکند.

آقای رحمان گفته است که تاجیکستان همیشه آماده است تا با کمک‌های خود و تقویت و توسعه طیف گسترده‌ای از بخش‌های زندگی صلح‌آمیز در افغانستان موافقت کند.

اماٰ؛ شماری از کارشناسان و آگاهان سیاسی با درک شرایط واقعی و عینی افغانستان نظرات مختلفی نسبت به شرایط فعلی کشور دارند.

عزیزالله معارج، آگاه مسایل سیاسی به آژانس افغان نیوز گفت که در ۳ سال سال گذشته امنیت نسبی در افغانستان به وجود آمده اما؛ رعایت نشدن مسایل حقوق بشری و منشور سازمان ملل از سوی ا.ا یک امر جدی است که مانع  به رسمیت شناختن حکومت سرپرست افغانستان و تعامل با جهان می‌شود.

آقای معارج، افزود که حکومت سرپرست افغانستان به خواسته‌های جامعه جهانی احترام بگذارد و به تشکیل حکومت همه شمول، رعایت مسایل حقوق بشری، بازگشایی دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران و حمایت نکردن گروهای تروریستی در افغانستان تلاش نمایند.

مقام‌های ارشد حکومت سرپرست افغانستان در حالی درباره تعامل با جهان سخن ‌می‌زنند که با گذشت ۳ سال هیچ کشوری حکومت سرپرست افغانستان را به‌رسمیت نشناخته اما؛ تعامل غیر مستقیم دارند.

با این حال، جامعه جهانی و کشورهای منطقه و جهان همواره درباره به رسمیت شناختن امارت اسلامی و تعامل مثبت گفته‌اند که تاکنون حکومت سرپرست افغانستان وعده‌های خود نسبت به جامعه جهانی را عملی نکرده است و اگر مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهند به عنوان حاکمان مشروع در جهان شناخته شوند، باید به همه وعده‌های خود عمل کنند.

از سوی هم، وزارت خارجه آلمان در اعلامیه‌ای گفته است که وزرای خارجه این کشور، استرالیا، کانادا و هالند در حاشیه‌ی هفتاد‌ونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره حقوق زنان افغان گفتگو کرده‌اند.

در اعلامیه‌ای که از سوی وزارت خارجه آلمان منتشر شده آمده است که در این دیدار، وزیران خارجه آلمان، استرالیا، هالند و کانادا با نمایندگان برخی از کشورهای اسلامی توافق کردند که حکومت سرپرست افغانستان را به عملی کردن تعهداتش وادار کنند.

این کشورها در این اعلامیه گفته اند که با خاموش کردن صدای زنان در افغانستان مبارزه می‌کنند. همچنان کرن دیکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان با نشر اعلامیه‌ای آموزش‌وپرورش را حق اساسی همه انسان‌ها خوانده و گفته است که در حال حاضر نیمی از جامعه افغانستان از آموزش و تحصیل محروم هستند.

در همین رابطه، حمدالله فطرت، معاون سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به اعلامیه چندین کشور اروپایی در حمایت از حقوق زنان در افغانستان گفته است که متهم کردن حکومت سرپرست به نقض حقوق بشر و تبعیض جنسیتی از سوی برخی کشورها  نادرست است.

فطرت افزوده است که حقوق بشر در افغانستان محفوظ است و هیچ‌کسی مورد تبعیض قرار نمی‌گیرد.

به گفته‌ی او وضعیت افغانستان از زبان چند زن که از کشور فرار کرده‌اند شنیده می‌شود، روایت آنان درست نیست.

او در بیانیه‌ای گفته است که در سفر به نیویارک، نشست‌های مؤثری در مورد حمایت از زنان افغان داشته است.

مقام‌های ارشد حکومت سرپرست افغانستان در حالی درباره تعامل با جهان و رعایت از حقوق زن سخن ‌می‌زنند که با گذشت ۳ سال هیچ کشوری حکومت سرپرست افغانستان را به‌رسمیت نشناخته است اما؛ تعامل غیر مستقیم دارند.

با این حال، جامعه جهانی و کشورهای منطقه و جهان همواره درباره به رسمیت شناختن امارت اسلامی و تعامل مثبت گفته‌اند که تاکنون حکومت سرپرست افغانستان وعده‌های خود نسبت به جامعه جهانی را عملی نکرده است و اگر مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهند به عنوان حاکمان مشروع در جهان شناخته شوند، باید به همه وعده‌های خود عمل کنند.

هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از بیست‌وچهارم ماه سپتامبر آغاز شده و تا بیست‌وهشتم همین ماه ادامه پیدا می‌کند.

هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از بیست‌وچهارم ماه سپتامبر آغاز شده و تا بیست‌وهشتم همین ماه ادامه پیدا می‌کند.