آژانس-افغان-خبر

سرویس : بین الملل | کد خبر : 31132 | تاریخ : 1403/07/07-09:57:44 |پرینت

عراقچی مبارزه با تروریزم در افغانستان را ضروری خواند

عراقچی-مبارزه-با-تروریزم-در-افغانستان-را-ضروری-خواند
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، درباره وضعیت امنیتی افغانستان هشدار داده و تأکید کرده که گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نه تنها امنیت مردم افغانستان، بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ عراقچی این سخنان را در نشست چهارجانبه با وزیران خارجه روسیه، چین و وزیر دفاع پاکستان در نیویورک مطرح کرده و بر ضرورت تقویت همکاری این کشورها در مبارزه با تروریزم در افغانستان تأکید کرد.

او در این نشست پیشنهاد تشکیل جبهه‌ای متحد علیه این نیروهای افراطی را در افغانستان مطرح کرد.

به نقل از خبرنامه وزارت خارجه ایران، عراقچی بیان کرد که کشورهای همسایه افغانستان نباید اجازه دهند که تروریزم و افراط‌گرایی در افغانستان ریشه بدواند. او همچنین بر ضرورت همکاری نزدیک با مقام‌های افغانستان در این مبارزه تأکید کرد.

عراقچی گفت: «ما باید همکاری‌های خود را برای مبارزه با تروریسم تقویت کنیم و جبهه متحدی علیه این نیروهای مخرب تشکیل دهیم. پیام ما روشن است: تروریسم در افغانستان و منطقه ما جای ندارد.»

او همچنین درباره وضعیت اقتصادی و انسانی افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که بیش از ۲۳ میلیون نفر همچنان به کمک‌های فوری نیاز دارند و کاهش کمک‌های بین‌المللی می‌تواند به گسترش نفوذ گروه‌های تروریستی مانند داعش منجر شود.

عراقچی همچنین امریکا و ناتو را مسوول وضعیت کنونی افغانستان دانست و بیان کرد: «امریکا و متحدانش پس از خروج شرم‌آور از افغانستان، آشفتگی بزرگی برای افغانستان و همسایگانش به‌جا گذاشتند. این واقعیت نباید فراموش شود که امریکا و ناتو مسئول بسیاری از مشکلات امروز افغانستان و همسایگانش هستند.»

او همچنین به فشارهای ناشی از مهاجرت گسترده افغانستانی‌ها به ایران اشاره کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا حمایت بیشتری از کشورهای میزبان، مانند ایران، به عمل آورند.

 عراقچی تأکید کرد که کمک‌های بشردوستانه به پناهندگان باید بدون دخالت سیاسی و تحریم‌های امریکا باشد.

در پایان، او خواستار بازگرداندن دارایی‌های مسدودشده افغانستان و رفع تحریم‌ها شد و گفت: «نباید اجازه دهیم انگیزه‌های سیاسی مانع ارائه کمک‌های ضروری به مردم افغانستان شود. غرب باید درک کند که محروم کردن یک جمعیت کامل از نیازهای اساسی، وضعیت حقوق بشر را بهبود نخواهد بخشید.»