آژانس-افغان-خبر

سرویس : فرهنگی | کد خبر : 31139 | تاریخ : 1403/07/07-15:50:20 |پرینت

نگرانی‌ خبرنگاران از عدم دسترسی به اطلاعات

نگرانی‌-خبرنگاران-از-عدم-دسترسی-به-اطلاعات
شماری از نهادهای حامی خبرنگاران افغانستان به مناسبت روز جهانی دسترسی به اطلاعات می‌گویند که دسترسی به اطلاعات از حقوق اساسی خبرنگاران و رسانه‌ها است و حکومت باید در این زمینه تلاش‌های بیشتری نمایند.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالقدیم ویار، مسوول کمیته مصوونیت خبرنگاران در افغانستان امروز ( شنبه، ۷ میزان) به مناسبت ۲۸ سپتامبر و روز جهانی دسترسی به اطلاعات گفت که دسترسی به اطلاعات از حقوق اساسی خبرنگاران و رسانه‌ها می‌باشد و باید حکومت سرپرست برای برداشتن موانع از سر راه فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور تلاش کند.

آقای ویار افزود که بر اساس قانون رسانه‌های همگانی، سخنگویان حکومت مکلف اند تا جزییات را به اسرع وقت در اختیار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار بدهند.

از سوی هم، مجیب الرحمان بهیر، مسوول یکی از رسانه‌های تصویری در این برنامه با ابزار نگرانی از محدودیت‌های وضع شده بر کار خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور گفت که باید قانون دسترسی به اطلاعات، زودتر از سوی رهبری ا.ا توشیح و در اختیار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار گیرد.

آقای بهیر افزود که هرچند امنیت سراسری در کشور تامین شده و خبرنگاران از لحاظ امنیتی مشکل چندانی ندارند اما؛ تاکید کرد که عدم دسترسی به اطلاعات یگانه مشکل جدی خبرنگاران می‌باشد و نیاز جدی خبرنگاران به اطلاعات موثق و به موقع است که باید از سوی مقام‌های حکومت داده شود.

درهمین رابطه، شماری از خبرنگاران می‌گویند که در برخی حالات برای تهیه گزارش با محدودیت هایی زیادی روبه‌رو هستند و تاکید کردند که شماری از سخنگویان حکومت سرپرست اطلاعات را با تاخیر در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند و یا از دادن اطلاعات خوداری می‌کنند.

ذکیه علی‌زاده، یکی از خبرنگار در کابل گفت، با وجودی که ۳ سال از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان می‌گذرد اما؛ تاهنوز مشکلات خبرنگاران از  جمله عدم دسترسی به اطلاعات، وضعیت اقتصادی و امنیت جانی خبرنگاران پابرجاست و خبرنگاران در افغانستان آزاد نیست.

خانم علی‌زاده افزود که شرایط کار برای زنان در رسانه‌ها بسیار دشوار شده و حق دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران زن نسبت به مردان خیلی محدود بوده و در بسیاری از نشست‌های خبری با آنان برخورد دوگانه صورت می‌گیرد.

او بیان داشت که اگر رسانه‌ها و خبرنگاران به خصوص خبرنگاران زن از سوی حکومت سرپرست و نهادهای حامی خبرنگاران حمایت نشود، آینده اطلاع رسانی در کشور نگران کننده خواهد بود.

خانم علی‌زاده از نهادهای حامی رسانه‌ها و امارت اسلامی خواست که به مشکلات رسانه‌ها به ویژه دسترسی به اطلاعات در افغانستان توجه جدی نمایند تا اطلاع رسانی در افغانستان متوقف نشود.

شفیق سادات، یکی دیگر از خبرنگاران در کابل گفت عدم همکاری سخنگویان حکومت با خبرنگاران، مانع شدن نیروهای امنیتی در سطح شهر و بازار، هنگام مصاحبه یا تصویربرداری و نیز توشیح نشدن قانون دسترسی به اطلاعات را، از جمله مشکلات شان عنوان می‌کنند.

آقای سادات همچنان از حکومت سرپرست خواستار توجه جدی در عرصه اطلاع‌رسانی در افغانستان شده و تاکید کرد که ا.ا باید از رسانه‌های کشور حمایت گسترده نماید.

با این حال، اما مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ در این برنامه گفتند که تلاش‌ها برای حل این مشکلات و چالش‌ها جریان دارد.

خبیب غفران، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این برنامه افزود که طی ماه‌های گذشته نشست‌های در برخی از زون‌های کشور با حضور سخنگویان حکومت و خبرنگاران برگزار شده و از آنان خواسته شده است تا اطلاعات را در اختیار خبرنگاران و رسانه‌ها قرار دهند.

آقای غفران از تشکیل ریاستی تحت نام" ریاست دسترسی به اطلاعات" در چوکات این وزارت نیز خبر داده و گفت که با تشکیل این ریاست، بسیاری از مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها حل خواهد شد.

از سوی هم، رحمت الله نریوال، رییس ریاست دسترسی به اطلاعات وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز با بیان اینکه دسترسی به اطلاعات حق مسلم خبرنگاران است تایید کرد که مشکلاتی در بخش دسترسی به اطلاعات در افغانستان وجود دارد اما؛ اطمینان داد که با تشکیل این اداره، مشکلات عدم دسترسی به اطلاعات نیز حل خواهد شد.

از روز جهانی دسترسی به اطلاعات، همه ساله در حالی تجلیل می‌شود که از مشکلات فرا روی فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان کاسته نشده و با گذشته بیش از یک سال از پایان کار روی قانون دسترسی به اطلاعات از سوی مسوولان حکومت سرپرست، این قانون هنوز توشیح و همگانی نشده است.