آژانس-افغان-خبر

سرویس : صحت و سلامت | کد خبر : 31180 | تاریخ : 1403/07/10-16:02:39 |پرینت

وزارت صحت از افزایش بیماری‌های قلبی در کشور خبر داد

وزارت-صحت-از-افزایش-بیماری‌های-قلبی-در-کشور-خبر-داد
مسوولان در وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند که طی یک سال گذشته، ۵۵ هزار تن در کشور به بیماری‌های قلبی مبتلا شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ شرافت زمان امیرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامه امروز (سه‌شنبه، ۱۰ میزان) در کلیپ ویدیویی به رسانه‌ها گفته که در سال گذشته میلادی ۵۵ هزار نفر در کشور به بیماری‌های قلبی مبتلا شده‌اند.

امیرخیل افزوده که این وزارت متعهد است تا با همکاری شریک‌های بین‌المللی خود، خدمات صحی معیاری را به طور مساویانه به همه شهروندان کشور ارایه نماید.

در همین رابطه، عبدالولی حقانی، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه در نشستی به مناسبت روز جهانی قلب گفت که عامل ۲۱ درصد مرگ‌ومیر در افغانستان بیماری‌های قلبی می‌باشد.

او بیان داشت که بزرگترین عامل بیماری قلبی استفاده زیاد از چربی‌های حیوانی و نباتی، نمک، نوشابه‌های گازدار می‌باشد.

 معین وزارت صحت کشور تاکید کرد که این وزارت متعهد است تا با همکاری جامعه بین‌المللی، خدمات صحی معیاری را به شهروندان کشور ارایه نماید.

از سویی هم، عبدالواحد صدیقی رییس انجمن قلبی و وعایوی وزارت صحت گفت که در راستای درمان بیماران قلبی، به‌ویژه ایجاد استراتژی‌های بین‌المللی با توجه به فرهنگ مردم کشور و بلندبردن سطح آگاهی مردم باید کار صورت گیرد.

با این حال، داکتر دلارا مینول، نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان در راستای از بین بردن این بیماری در کشور اطمینان داده و گفت که سطح آگاهی مردم درباره بیماری‌های غیر ساری به ویژه بیماری قلبی پایین است و باید در قسمت آگاهی دهی مردم بیشتر کار صورت بگیرد.

۲۹ ماه سپتمبر برابر با روز جهانی قلب است و همه‌ساله از این روز از سوی سازمان جهانی صحت و وزارت صحت در کشورهای مختلف به منظور آگاهی‌دهی مردم از این روز تجلیل می‌شود.