آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 31222 | تاریخ : 1403/07/14-15:20:04 |پرینت

متقی: داعش در بیرون از مرز افغانستان تجهیز می‌شود

متقی-داعش-در-بیرون-از-مرز-افغانستان-تجهیز-می‌شود
سرپرست وزارت خارجه افغانستان در ششمین نشست فرمت مسکو گفته که داعش در سه سال گذشته در بیرون از مرزهای افغانستان مراکز تجهیز و تربیت نیرو ایجاد کرده که این امر باعث نگرانی امارت اسلامی شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه روز گذشته (جمعه، ۱۳ میزان) در ششمین نشست فرمت مسکو گفته که اطلاعات استخباراتی ا.ا نشان می‌دهد که گروه داعش در این مدت مراکز تجهیز و تربیت نیرو را در بیرون از مرزهای افغانستان ایجاد کرده است.

متقی افزوده که این امر باعث نگرانی امارت اسلامی شده است. او از کشورهای همسایه و منطقه خواست نگذارند داعش از اتباع آنها سربازگیری کند.

او با بیان اینکه، اکثر حملاتی که در سه سال گذشته تحت نام داعش در افغانستان انجام شده، توسط اتباع خارجی صورت گرفته است و از کشورهای منطقه خواست که برای جلوگیری از جذب اتباع شان توسط داعش و فرستادن آن‌ها به افغانستان، برای اهداف تخریب‌کارانه به افغانستان و دیگر کشورها همکاری کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه در این نشست نگرانی‌های اعضای شورای امنیت سازمان مل متحد در مورد حضور داعش و سایر گروه‌های ترور‌یستی در افغانستان را رد کرده و تاکید کرد که اعضای شورای سازمان ملل معلومات درست ندارند.

او همچنان در این نشست از روسیه خواست تا نام امارت اسلامی را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کند.

این مقام وزارت خارجه‌ی امارت اسلامی گفت که قزاقستان و قرقیزستان نام امارت اسلامی را از لیست گروه‌های ممنوعه حذف کرده اند و این اقدامات نشان دهنده‌ی درک سیاسی و از میان برداشتن موانع فرا راه توسعه بیشتر روابط دوجانبه است.

در همین رابطه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این نشست گفت گروه‌های مختلف تروریستی هنوز در افغانستان حضور دارند و به خارج از این کشور حملاتی را انجام می‌دهند. او در عین حال خواهان کمک به افغانستان در امر مبارزه با تروریزم شد.

وزیر خارجه روسیه در دیداربا متقی در حاشیه ششمین نشست مسکو فرمت گفته است که ذخایر ارزی افغانستان باید آزاد و تعامل با این کشور نباید به موضوعات دیگر ربط داده شود.

او همچنان بر تقویت روابط سیاسی و اقتصادی کشورش با افغانستان تاکید کرده و افزوده که شرکت‌های روسی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش‌های زارعت، معادن و حمل‌ونقل در افغانستان هستند.

در همین رابطه، کارشناسان مسایل سیاسی می‌گویند که گروه داعش در چند کشور همسایه افغانستان مراکز فعال دارد و جامعه‌‌ی جهانی باید از فعالیت آنها جلوگیری کنند.

عزیزالله معارج، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت: «اظهارات امیرخان متقی دقیق و مستند است. داعش و سایر گروه‌های تروریستی در ۲۰ سال گذشته با حضور خارجی‌ها تشکیل و فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کردند. این گروه‌ها در حال حاضر حضور فیزیکی در افغانستان ندارند و هیچکس نمی‌تواند در این زمینه اسناد ارایه کند.»

امیرخان متقی در نشست فرمت مسکو همچنان گفته که در بیش از سه سال گذشته علاوه بر ثبات سیاسی، با کشورهای منطقه در بخش اقتصادی نیز گام‌های  موثری برداشته شده است.

او گفت امارت اسلامی تعامل با کشورهای منطقه را در سه سال گذشته گسترش داده‌ و با راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی را در افغانستان ایجاد کرده‌ است.

متقی افزود که استفاده از فرصت‌های به‌وجودآمده در افغانستان نیازمند درک صحیح سیاسی و پیش‌برد همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با جهان است.

از سوی هم، کارشناسان مسایل اقتصادی می‌گویند که تعامل جهان با افغانستان می‌تواند در رشد اقتصاد و ایجاد فرصت‌های کاری در کشور موثر باشد.

عبدالبصیر رشتیا، کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که برای رشد اقتصاد افغانستان، حکومت سرپرست باید روابط دوستانه‌ی سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه و جهان داشته باشد.

او بیان داشت که تعامل با جهان می‌تواند روابط این کشور را از لحاظ اقتصادی و سیاسی بهتر نماید و افغانستان در محور تجاری بین کشورهای منطقه و جهان قرار دهد.

از طرف دیگر، ظاهر بهزاد، کارشناس مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در این زمینه گفت که امارت اسلامی در سه سال گذشته توانسته است که زمینه بهتر سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم نماید. او افزود تعامل افغانستان با جهان می‌تواند زمینه تجارت را با کشورهای بیرونی فراهم نماید.

ششمین نشست فرمت مسکو صبح روز جمعه با حضور نمایندگان کشورهای روسیه، ایران، پاکستان، هند، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در مسکو آغاز شد.