آژانس-افغان-خبر

سرویس : بین الملل | کد خبر : 31230 | تاریخ : 1403/07/15-10:39:27 |پرینت

ایران: اقامت دایم برای مهاجران وجود ندارد

ایران-اقامت-دایم-برای-مهاجران-وجود-ندارد
ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی مجلس نمایندگان ایران گفته است که براساس طرح ساماندهی اتباع خارجی، دیگر چیزی به نام اقامت دایم اتباع در این کشور وجود ندارد.

به گزارش افغان نیوز؛ این عضو مجلس ایران روز شنبه (14 میزان) به خبرگزاری «ایسنا»ی جمهوری اسلامی گفته که براساس طرح ساماندهی اتباع خارجی، سه نوع اقامت موقت شامل یک‌ساله، سه‌ساله و احتمالا هفت‌ساله برای مهاجران پیش‌بینی شده است.

او گفته که طرح ساماندهی اتباع خارجی و اساس‌نامه‌ی ایجاد سازمان ملی مهاجرت در دستور کار کمیسیون امور داخلی مجلس ایران قرار دارد و تا اکنون بیش از ۲۰ بند این طرح به تصویب رسیده است.

بیاتی با اشاره به برخی جزییات طرح یادشده گفته است: «براساس این طرح ما به مهاجرینی که وارد کشور می‌شوند، پس از اسکن عنبیه چشم، یک کارت می‌دهیم. همه خدمات مورد نیاز او با این کارت ارایه می شود. فرد مهاجر باید آن را تا زمان خروج از کشور به همراه داشته باشد.»

او افزوده است: «براساس طرح مذکور، دیگر چیزی به‌عنوان اقامت دایم اتباع در ایران نداریم. بلکه برای اتباع سه نوع اقامت موقت شامل یک‌ساله، سه‌ساله و احتمالا هفت‌ساله پیش‌بینی شده است و این اتباع برای ماندن در کشور و فعالیت به‌عنوان نیروی کار نیاز دارند تا کارفرما آنان را ضمانت کند.»

به گفته او، از دیگر مباحث ذکرشده در طرح ساماندهی اتباع خارجی، تقسیم آنان به سه گروه نیروهای کار، افراد سرمایه‌گذار و دانشجویان است.

اکثریت شهروندان خارجی مقیم ایران را شهروندان افغانستان تشکیل می‌دهند که به‌دلیل بیکاری و ناامنی مهاجر شده‌اند.

این کشور در چند ماه اخیر محدودیت ها، آزار و اذیت ها و اخراج مهاجران افغانستانی را شدت بخشیده است.