آژانس-افغان-خبر

سرویس : بین الملل | کد خبر : 31353 | تاریخ : 1403/07/25-11:03:21 |پرینت

خط و نشان جدید مکرون برای نتانیاهو

خط-و-نشان-جدید-مکرون-برای-نتانیاهو
هم‌زمان با تنش‌های اخیر میان فرانسه و اسراییل و اظهارات انتقادی امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، نسبت به تل‌آیو، او در جلسه‌ای که با وزرای خود داشت، به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، هشدار داد که نباید فراموش کند کشورش توسط سازمان ملل شکل گرفته است.

به گزارش افغان نیوز؛ مکرون در این نشست اشاره کرده که کشور اسراییل به تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ است که فلسطین را به دو کشور مستقل یهودی و عربی تقسیم کرد.

همچنان، رییس‌جمهور فرانسه نسبت به بی‌توجهی اسراییل به قطع‌نامه‌های سازمان ملل، به‌ویژه در جنوب لبنان، انتقاد کرد و گفت که حملات اسراییل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و شروع عملیات‌های نظامی در این منطقه منجر به محکومیت گسترده از سوی کشورهای مختلف شده است.

با این حال، وزیر دفاع فرانسه نیز با تأکید بر اینکه اسراییل با قطعنامه سازمان ملل تأسیس شده، از عدم احترام این کشور به تصمیمات بین‌المللی ابراز نگرانی کرد.

روابط بین فرانسه و اسراییل به دلیل ترس فرانسه از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه و تأثیر آن بر غیرنظامیان به سردی گراییده است.

در همین راستا، ماکرون خواستار توقف ارسال تسلیحات به اسراییل شد، هرچند فرانسه هنوز از پیگردهای قانونی علیه این اسراییل به اتهام نسل‌کشی در غزه حمایت نکرده است.

به‌رغم این اختلافات، ماکرون در گفتگوهای خود با نتانیاهو به او اطمینان داد که روابط دوستانه و همبستگی میان فرانسه و اسراییل همچنان ادامه دارد، هرچند این تضادها نشان از یک شکاف دیپلماتیک عمیق دارند.

همچنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در واکنش به این سخنان شامگاه چهارشنبه (۲۴ میزان) گفت: اسراییل با پیروزی در جنگ استقلال ۱۹۴۸ به وجود آمد و نه با قطعنامه سازمان ملل.

نتانیاهو با صدور اعلامیه‌ای افزود: «یک یادآوری برای رئیس جمهوری فرانسه: قطعنامه سازمان ملل اسرائیل را ایجاد نکرد بلکه پیروزی در جنگ استقلال با خون رزمندگان قهرمان ما که بسیاری از آنان جان به‌در بردگان هولوکاست و به‌ویژه، [قتل عام یهودیان] در رژیم ویشی فرانسه بودند، به دست آمد.»