آژانس-افغان-خبر

سرویس : بین الملل | کد خبر : 31450 | تاریخ : 1403/08/02-09:40:06 |پرینت

اروپا ۳۵ میلیار یورو را به اوکراین وام می‌دهد

اروپا-۳۵-میلیار-یورو-را-به-اوکراین-وام-می‌دهد
پارلمان اروپا به تازگی وامی به ارزش ۳۵ میلیارد یورو برای اوکراین تصویب کرده که بازپرداخت آن از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه تأمین خواهد شد. این وام تا پایان سال ۲۰۲۵ به اوکراین پرداخت می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ پارلمان اروپا شرط کرده که پرداخت این وام به اوکراین منوط به رعایت اصول دموکراتیک و حقوق بشر است. این تصمیم با ۵۱۸ رأی موافق در مقابل ۵۶ رأی مخالف و ۶۱ رأی ممتنع در جلسه روز سه‌شنبه (۱ عقرب) تصویب شد.

بر اساس گزارش‌ها، این بخشی از کمک ۵۰ میلیارد دلاری است که اتحادیه اروپا و گروه هفت در ماه جولای به توافق رسیده بودند. کشورهای گروه هفت مسئول پرداخت بخش باقیمانده این کمک خواهند بود.

در همین حال، روسیه به شدت به این تصمیم اعتراض کرده است. کریل لوگوینوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا، هشدار داده که این وام فشار سنگینی بر نسل‌های آینده اوکراین خواهد گذاشت. وی گفته است که بازپرداخت وام اتحادیه اروپا برای اوکراین ۴۵ سال به طول خواهد انجامید. او ادعا کرده که اوکراین و اتحادیه اروپا به دارایی‌های مسدود شده روسیه چشم دوخته‌اند و اگر منابع موجود کافی نباشد، کمیسیون اروپا از مازاد درآمدهای مدیریت دارایی‌های روسیه استفاده خواهد کرد.

به باور لوگوینوف، در صورتی که این سناریو اجرا نشود، اوکراین مجبور خواهد شد از وجوهی که به عنوان غرامت جنگی دریافت می‌کند برای بازپرداخت این بدهی استفاده کند، اما او تاکید کرده که چنین غرامتی وجود نخواهد داشت و در نهایت اوکراینی‌ها خود مجبور به پرداخت خواهند شد.