آژانس-افغان-خبر

سرویس : بین الملل | کد خبر : 31451 | تاریخ : 1403/08/02-09:44:47 |پرینت

آغاز نشست بریکس؛

پزشکیان: با افغانستان تعامل کنیم

پزشکیان-با-افغانستان-تعامل-کنیم
شانزدهمین نشست سران بریکس، با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور در شهر کازان، مرکز جمهوری تاتارستان روسیه آغاز شد.

به گزارش افغان نیوز؛ این نشست دیروز (سه‌شنبه، 22 اکتبر / 1 عقرب) به میزبانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آغاز شد و قرار است تا روز پنج‌شنبه هفته جاری ادامه یابد.

شی جینگ پینگ، رئیس‌جمهور چین، نرندرا مودی، نخست‌وزیر هند، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران و سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور افریقای جنوبی از جمله مقام‌های شرکت‌کننده در این نشست هستند.

پزشکیان، رییس‌جمهور ایران و مودی، نخست‌وزیر هند در حاشیه این نشست با هم‌دیگر دیدار و از جمله درباره افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»ی جمهموری اسلامی، رئیس‌جمهور ایران در این دیدار گفته است: «باید با انگیزه و اراده‌ی ساخت آینده‌ی منطقه، با افغانستان نیز تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم.»

دفتر نخست‌وزیر هند نیز در اعلامیه‌ای به دیدار مودی و پزشکیان اشاره کرده و نوشته است که دو طرف در این دیدار بر اهمیت امضای قرارداد بلندمت بندر چابهار، در بازسازی مجدد افغانستان تأکید کرده‌اند.

بندر چابهار که هند، افغانستان و ایران در سال ۱۳۹۵ برای توسعه آن قرارداد سه‌جانبه امضا کردند، افغانستان را از طريق خليج عدن و درياى عرب به اقيانوس هند وصل مى‌كند.

بریکس نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل برازیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد.