آژانس-افغان-خبر

سرویس : بین الملل | کد خبر : 31466 | تاریخ : 1403/08/03-10:16:20 |پرینت

‏سران بریکس: ا.ا حقوق تمام مردم افغانستان را تامین کند

‏سران-بریکس-ا-ا-حقوق-تمام-مردم-افغانستان-را-تامین-کند
رهبران چین، روسیه و دیگر کشورها در اعلامیه پایانی نشست بریکس از امارت اسلامی خواسته اند تا حقوق تمامی شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان و دختران را تامین کرده و ممنوعیت آموزشی بر دختران را بردارد.

به گزارش افغان نیوز؛ در این اعلامیه همچنان بر نیازمندی حل مسالمت‌آمیز موضوع افغانستان تاکید شده و اعضای بریکس افزوده‌اند که از خاک افغانستان نباید تهدیدی برای کشورهای دیگر ایجاد شود.

در این اعلامیه، بریکس ضمن تأکید بر ضرورت ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری و بدون وقفه به مردم افغانستان، از ا.ا خواسته شده تا ممنوعیت آموزش دختران در دوره‌های متوسطه و عالی را لغو کند.

 همچنین در اعلامیه بر لزوم انجام اقدامات قابل مشاهده و قابل تأیید بیشتر در افغانستان تأکید شده تا اطمینان حاصل شود که خاک این کشور توسط تروریست‌ها استفاده نمی‌شود.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: «ما از افغانستان به‌عنوان یک کشور مستقل، متحد و صلح‌آمیز که عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر باشد، حمایت می‌کنیم.»

 بریکس همچنان نقش مهم و مؤثر پلتفرم‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه افغانستان را در حل بحران این کشور برجسته کرده و از ابتکارات منطقه‌ای برای تسهیل در روند حل‌وفصل مسائل افغانستان استقبال نموده است.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه‌ی امریکا از حکومت سرپرست افغانستان خواسته بود تا اطمینان بدهد که حملات تروریستی از خاک افغانستان انجام نمی‌شود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه‌ی امریکا روز چهارشنبه، 27 سرطان در واکنش به حضور جنگ‌جویان پاکستانی در افغانستان در یک نشست خبری گفته است که عدم استفاده از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی، یک اولویت در تعامل با امارت اسلامی بوده و همچنان است.

آقای میلر افزوده است: «ما با مردم و دولت پاکستان در مبارزه با تهدیدات امنیت منطقه‌ای منافع مشترک داریم… و ما همچنان از امارت اسلامی می‌خواهیم تا اطمینان حاصل کنند که حملات تروریستی از خاک افغانستان انجام نمی‌شود. این یک اولویت برای ما در تعامل با آنان بوده و همچنان است.»

آقای میلر گفته است که مردم پاکستان از دست افراط‌گرایان خشن و تروریست‌ها آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

همچنان پاکستان مدعی است که طالبان پاکستانی یا «تی‌تی‌پی» در افغانستان پناه‌گاه امن دارند و از این کشور حملات خود را سازماندهی می‌کنند.

با این حال، حکومت سرپرست افغانستان حضور تی‌تی‌پی و سایر گروه‌های خارجی در افغانستان را رد می‌کنند و همواره تاکید کرده است که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

تا کنون مقام‌های ا.ا در این مورد اعلامیه اظهار نظر نکرده اند؛ اما پیشتر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به سخنان اخیر خواجه محمدآصف، وزیر دفاع پاکستان مبنی بر عدم پابندی ا.ا به توافق‌نامه دوحه گفته که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.

همچنان آقای مجاهد بازگشایی درهای آموزش به‌روی دختران را مساله داخلی افغانستان عنوان کرده و می‌گوید که حل این موضع در افغانستان نیاز است و در این مورد حکومت تلاش می‌کند.

شانزدهمین اجلاس سران بریکس با حضور ۳۶ کشور و ۶ سازمان بین‌المللی، از روز سه‌شنبه اول عقرب در شهر کازان، جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه آغاز شده و تا امروز پنجشنبه سوم عقرب ادامه خواهد داشت.

سران کشورهای عضو بریکس از جمله روسیه، برازیل، هند، چین، افریقای جنوبی، مصر، امارات متحده عربی، اتیوپیا و ایران در این نشست شرکت کرده‌اند.

گروه بریکس در سال ۱۳۸۹ با مشارکت برازیل، روسیه، هند و چین در روسیه تأسیس شد و در سال ۱۳۹۰ افریقای جنوبی به این گروه پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، این گروه با عضویت مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران و اتیوپیا گسترش یافت.