
به گزارش افغان نیوز: براساس اعلامیه مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان، این نشست با هدف بررسی ظرفیتهای همکاری نهادی، انجام تحقیقات مشترک و تبادل دیدگاهها درباره موضوعات منطقهای و مسائل مرتبط با سیاستگذاری برگزار شده است.
در این نشست، عبدالحی قانت، رئیس عمومی مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان، بر اهمیت همکاری میان مراکز پژوهشی و اندیشکدههای منطقه تأکید کرده و گفته است که تعامل علمی و تبادل تجربیات میتواند به تولید دانش، ارائه راهکارهای مؤثر و حمایت از تصمیمگیریهای آگاهانه کمک کند.
وی همچنین نقش گفتوگوهای موسوم به «دیپلماسی مسیر یک و نیم» یا «۱.۵» را در نزدیکسازی دیدگاهها، تقویت گفتوگوهای تخصصی و بررسی چالشهای منطقهای مهم دانسته است. این نوع گفتوگوها معمولاً با حضور مقامهای رسمی، کارشناسان و پژوهشگران برگزار میشود و بهعنوان پلی میان دیپلماسی رسمی و غیررسمی شناخته میشود.
دو طرف در جریان این نشست درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه نیز تبادل نظر کرده و بر ضرورت همکاری بیشتر میان نهادهای تحقیقاتی برای تحلیل چالشها و فرصتهای مشترک تأکید کردند.
بر بنیاد توافق انجامشده، همکاریهای آینده میان دو مرکز از طریق اجرای پروژههای مشترک تحقیقاتی، تهیه گزارشها و اسناد سیاستی، تبادل پژوهشگران و کارشناسان، برگزاری نشستهای علمی و توسعه شبکههای اکادمیک گسترش خواهد یافت.