
به گزارش افغان نیوز: کابلوف در گفتگو با روزنامه روسی «ایزوستیا» گفته است که ایالات متحده و کشورهای اروپایی، بهرغم درخواستهای مکرر، هیچگونه مذاکرهای درباره آزادسازی داراییهای افغانستان انجام ندادهاند.
وی تأکید کرده است که از آنجا که این داراییها از سوی امریکا و اروپا مسدود شدهاند، مسئولیت تصمیمگیری درباره آزادسازی آنها نیز بر عهده همان کشورها است.
او افزود: «روسیه و اعضای سازمان همکاری شانگهای این داراییها را مسدود نکردهاند، بلکه این اقدام از سوی ایالات متحده و کشورهای اروپایی انجام شده است؛ بنابراین، این کشورها باید درباره آزادسازی آن پاسخگو باشند.»
پس از تحولات سال ۲۰۲۱ و بازگشت امارت اسلامی به قدرت، حدود ۹ میلیارد دالر از داراییهای بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور مسدود شد.
امارت اسلامی بارها خواستار آزادسازی این داراییها شده و روسیه و چین نیز در نشستهای منطقهای و بینالمللی، از جمله نشستهای سازمان ملل متحد، ادامه مسدود ماندن این داراییها را غیرقانونی خوانده و بر آزادسازی آن تأکید کردهاند.
در حال حاضر، ۳.۵ میلیارد دالر از داراییهای افغانستان به «صندوق امانی افغانستان» در سوئیس منتقل شده و امارت اسلامی به آن دسترسی ندارد.
بخش دیگری از این داراییها نیز به دلیل پروندههای حقوقی در ایالات متحده، از جمله دعاوی مربوط به خانوادههای قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر، همچنان در وضعیت نامشخص قرار دارد.