آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 4840 | تاریخ : 1396/04/22-14:31:30 |پرینت

فعالان مدنی کندز:

بحران های امنیتی در افغانستان یک برنامه سیاسی سازمان یافته است

بحران-های-امنیتی-در-افغانستان-یک-برنامه-سیاسی-سازمان-یافته-است
شماری از فعالان مدنی ولایت کندز به این باورند که بحران های امنیتی در افغانستان به خصوص در زون شمال برخاسته از برنامه سازمان یافته سیاسی کشورهای همسایه و خارجی ها میباشد.

به گزارش افغان نیوز: فعالان مدنی و شماری از نمایندگان ولایت کندز از بی توجهی سران و مسوولین حکومت در برابر نا امنی ها و احتمال سقوط ولایات زون شمال مخصوصا کندز بدست گروه های مخالف مسلح شاکی بوده ابراز میدارند؛  تمام چالش های موجود در ساختار سیاسی و نظام حکومت افغانستان از بی مسوولیتی و سکوت اختیارکردن سران حکومت در قبال مداخله کشورهای همسایه  و کشورهای خارجی میباشد.

نمایندگان و فعالان مدنی زون شمال کشور امرز پنجشنبه ( 22- سرطان )، در کابل طی نشست خبری ابراز داشتند؛ گروهای تروریستی به هیچ صورت از نفوذ قابل ملاحظه ی درمیان مردم این ولایات برخوردار نمی باشند، تا بتوانند چالش های امنیتی بزرگ را ایجاد کنند.

محمد رفیق کاکر فعال مدنی ولایت کندز میگوید: حکوت مرکزی هیچ توجهی در مورد نا امنی های کندز و کشته شدن شهروندان این ولایت نداشته و کاملا با این ولایت قطع روابط کرده است.

آقای کاکر افزود؛ دوسال است که از آغازکار حکومت وحدت ملی میگذرد اما تا بحال هیچ دست آوردی در نظام  و ساختار حکومت دیده نمیشود.

وی تصریح کرد، با سکوت ماندن و بی توجهی حکومت وحدت ملی درقبال مداخله کشورهای همسایه و کشورهای غربی، افغانستان میدان نبرد تجاوز و خشونت آنان قرار گرفته است.

ازسوی هم قیس ظهیر یکتن از نمایندگان مردم ولایت کندز اظهار میدارد؛ برخی از اراکین حکومتی درمرکز، شماری از نمایندگان مجلس و مقامات محلی در ولایات شمال کشور به دلیل تضاد های درونی، نزاع بر سری مسایل اقتصادی (مواد مخدر، قاچاق معادن و تامین منافع فردی و گروهی) به راه انداخته شده و به آن رویکرد طالبانی بخشیده اند.

آقای ظیر تاکید می ورزد، جامعه جهانی و دولت افغانستان اگر توجه جدی به وضعیت جاری و امنیت زون شمال افغانستان نداشته باشند، شاهد پیامدهای ناگواری خواهد بود.

وی میگوید:« ادامه بی تفاوتی دولت در برابر چالش های امنیتی پذیرفتنی نیست». و بادرک اوضاع و واقعیت های نهفته در این زون سکوت معنی دار دولت را، در برابر این نا امنی ها و مشکلات بزرگ این زون سهل انگاری آشکار دولت پنداشته میشود.

نمایندگان و فعالان مدنی زون شمال از عدم گزارش دادن درست حاکمان ومسوولان این ولایات به حکومت مرکزی شاکی بوده و خواهان شناسایی و محاکمه انان هستند.

این درحالی است که فعالان مدنی زون شمال کشور مخصوصا ولایت کندز با صدور اعلامیه یی از حکومت وحدت ملی خواهان رفاه، عدالت، آغاز کار ساخت و ساز پروژهء ملی برق شمال کشور و توجه از تلاش های خودسرانه شبانه روزی بعضی از ارگان های امنیتی در این زون شده است.