آژانس-افغان-خبر

سرویس : قوانین | کد خبر : 6423 | تاریخ : 1396/08/14-14:21:16 |پرینت

انجمن شفاخانه‌های خصوصی:

دولت از نهاد های صحی مالیات غیر قانونی می گیرد

دولت-از-نهاد-های-صحی-مالیات-غیر-قانونی-می-گیرد
انجمن شفاخانه‌های خصوصی می‌گوید: دولت از نهادهای صحی مالیات غیر قانونی اخذ می کند، اگر این روند متوقف نشود، شفاخانه‌های خصوصی عرضه خدمات صحی را مسدود می سازند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: صدها تن ازداکتران و مسئولان شفاخانه‌های خصوصی امروز (یک شنبه 14 عقرب) راهپیمایی اعتراضی را راه اندازی کرده اند که دولت از شفاخانه‌های خصوصی مالیات غیر قانون اخذ میکند و باید جلوی این روند گرفته شود.

سفرالدین، رییس انجمن داکتران گفت: با انکه سکتور خصوصی صحت در ۱۵ سال گذشته کوچکترین حمایت از دولت دریافت نکرده، اما به کمک و سر مایه گزاری اهل طب و دوکتوران خدمت گذار وطن در حال تکامل و رشد قرار دارد.

آقای سفرالدین گفت: سکتور صحت در داخل کشور به اندازه رشد کرده است که عملیات پیشرفته قلبی ،پیوند کلیه و دیگر اعضای قطع شده بدن را انجام میدهند که اگر دولت نمیخواهد مانع این پیشرفت شود باید جلوی اخذ مالیه غیر قانونی را بگیرد. او افزود: فشارهای غیرعادلانه وزارت مالیه در یک سال اخیر از قبیل بررسی‌های پنج ساله و وضع جرایم سنگین و کمر شکن مالیاتی سکتور صحت را در یک قدمی نابودی قرارداده است .

از سوی دیگر داکتر فیاض صافی معاون انجمن داکتران گفت: بلند بردن مالیات را جفا بر حق مردم و خدمت به سکتور خصوصی بیگانه خواند و گفت: اشخاص زورمند و قانون شکن حتی اصل مالیه را نپرداخته اند، اما شفاخانه‌ها که همواره مکلفیت‌های مالیاتی خود را ادانموده اند مورد جرایم سنگین قرارگرفته اند که این خود بی عدالتی و فساد را در اداره مالیه دهندگان متوسط نشان می دهد .

به گفته ی صافی، دلیل اعتراض داکتران فشار نابجا و مغرضانه اداره مالیه  بالای سکتور صحت است که دست به یک حرکت اعتراضی مدنی زدند تا مسولین درجه اول حکومت صدای این سکتور را بشنوند و در یک ملاقات رو در رو در حل مشکلات سکتور خصوصی صحت اقدام کنند .

آمنه احمدی رییس مالیه دهندگان متوسط گفت که نظر به قانون مالیات برعایدات و قانون اداره امور مالیات افغانستان، نورم مالیات برعایدات هنوز تغییر نکرده .

خانم احمدی گفت: نورم تغییر نکرده و مالیات گرفته می‌شود، مشکل اساسی شفاخانه‌ها در این است که عواید واقعی خود را در اظهار نامه‌های مالیاتی خود بیان نمی‌کنند و وزارت مالهی نمیتواند بررسی این قانون شکنی را نکند و قانون را بالای شان تطبیق نکند.

او افزود: در سال جاری چندین شفاخانه مورد بررسی شدید وزارت مالیه قرار گرفت که عواید واقعی و تخطی انها از قانون مانند تاخیر در پرداخت مالیات  معلوم شده که وزارت مالیه چند شفاخانه را جریمه کرد.