آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 7598 | تاریخ : 1396/11/29-08:36:54 |پرینت

احزاب سیاسی از ثمرۀ جهاد استفاده نتوانستند

احزاب-سیاسی-از-ثمرۀ-جهاد-استفاده-نتوانستند
معاون دوم ریاست جمهوری گفت که احزاب سیاسی پس از شکست روس‌ها در افغانستان، نتوانسته از ثمرۀ جهاد استفاده کنند و عدم مدیریت آنان باعث شد تا کشور هم‌چنان به مدت یک دهه در جنگ داخلی بسوزد.

به گزارش افغان نیوز: محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در نشستی که پیرامون شکست قشون سرخ شوروی و خارج شدن آنان از افغانستان صحبت می‌کرد، گفت افغان‌ها در دوران جنگ با روس‌ها، یک تا یک و نیم میلیون نفر کشته داده، نزدیک به ۱۰ میلیون مهاجر و یک میلیون معلول داشته و تمام نظام اقتصادی‌اش از دست رفته‌است.

آقای دانش گفت که احزاب سیاسی پس از شکست روس‌ها در افغانستان، نتوانسته از ثمرۀ جهاد استفاده نموده و عدم مدیریت آنان باعث شد تا کشور هم‌چنان به مدت یک دهه در جنگ داخلی بسوزد و افزود که این یک حقیقت است و آن را قبول نموده و از آن باید درس بگیریم.

آقای دانش گفت که افغانستان با جنگ اعلام ناشده و دشمنان خو‌ن‌خوار روبرو است و همیشه می‌‌خواهند که وحدت ملی افغانستان را از بین ببرد و از تمام احزاب سیاسی مخالف و موافق و اپوزسیون حکومت خواست تا طرح‌های اصلاحی شان برای به‌بود وضعیت، به دولت بسپارند.

معاون دوم ریاست جمهوری در رابطه به تنش‌های اخیر ایجادشدۀ میان ارگ و عطامحمد نور، والی برکنارشدۀ بلخ می‌گوید که قانون اساسی افغانستان خط سرخ شهروندان کشور است و افزود که هیچ شخصیت سیاسی و حزب سیاسی نمی‌تواند که مخالف آن قدم بردارد.

وی از تمام سیاسیون و گروه‌های مخالف سیاسی حکومت خواست تا مطابق قانون اساسی کشور گام برداشته و به اساس آن پیش برود و افزود که منصفانه نیست که به خاطر مخالفت‌های سیاسی و حزبی، ام‌روز حکومت وحدت ملی را تضعیف نموده، وحدت ملی مردم افغانستان را قربانی کرده و یام هم مخالفت با قانون اساسی نمایم.

آقای دانش گفت که عاجزانۀ ما از سیاسیون و اپوزسیون کشور می‌خواهیم که هر معضل ملی و سیاسی از راۀ معقول و با تصمیم سنجیده شده و دقیق حل نموده و خاطر نشان ساخت که هر تصمیم شتاب‌زده، نا سنجیده شده و ناشی از عواطف شخصی و تمایلات شخصی و قومی کشور ار به بحران می‌برد.

معاون دوم ریاست جمهوری گفت که دروازۀ حکومت برای پذیرش طرح‌های سازنده باز است و تاکید کرد که سیاسیون کشور می‌توانند که در انتخابات آینده از طریق کارزار های انتخابی وارد اقدام شده و خواست‌های شان در حکومت بعدی تطبیق نمایند.

در عین حال، گلبدین الدین حکمت‌یار رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز در این نشست گفت که شهروندان کشور دردهای زیادی را کشیده و به هیچ کس اجازۀ تظعیف نظام را نخواهد داد.

این درحالی‌ست که پس از برکناری عطامحمد نور، والی اسبق بلخ از مقام آن ولایت، به شدت روابط بین آقای نور و دولت مرکزی به تیره‌گی گرایده و و والی برکنارشدۀ بلخ گفته که از مقام ولایت نه‌تنها که کنار نخواهد رفت، بل‌که در آیندۀ نزدیک یک تظاهرات گسترده را در سراسر کشور راه‌اندازی خواهند کرد.