آژانس-افغان-خبر

سرویس : فرهنگی | کد خبر : 8045 | تاریخ : 1397/01/13-08:41:00 |پرینت

برگزاری دومین جشنواره گل بادام در دایکندی

برگزاری-دومین-جشنواره-گل-بادام-در-دایکندی
دومین جشنواره فرهنگی و هنری گل بادام با نمایش صنایع دستی، نمایش محصولات زراعتی و موسیقی محلی درمنطقه جوزک مرکز ولایت دایکندی با حضور پوهاند محمد رسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، محمود بلیغ ولی ولایت دایکندی و دیگر مسوولان حکومتی و باشندگان این ولایت برگزارشد.

به گزارش افغان نیوز: محمود بلیغ، والی دایکندی هدف از این جشنواره گل بادام را رشد، ترویج، بازاریابی و معرفی بادام این ولایت میداند و می گوید که محصولات عمده این ولایت را گندم، جو،جواری، زردالو، سیب و بادام تشکل میدهند و بیشترین درآمد باشنده های دایکندی را فروش و صادرات بادام تشکیل میدهد.

راضیه یکی از باشنده های ولایت دایکندی می گوید من خیلی احساس خوشی دارم برای این که همچو برنامه های فرهنگی و هنری در این ولایت برگزار می شود، تقاضا ما از اداره محلی دایکندی این است که برنامه های بیشتری را در مورد محصولات زراعتی و داشته های این ولایت برگزار نماید تا سبب خرید و فروش بادام، صنایع دستی و دیگر محصولات این ولایت شود.

سهراب اعتمادی نماینده شورای ولایتی در دایکندی می گوید ما این جشن را از 10 سال گذشته به این طرف داشتیم، خوشبختانه مدت دو سال می شود به طوری رسمی تحت نام جشنواره گل بادام برگزار می گرد. اما متاسفانه نگرانی ما از کمبودی آب می باشد امسال خشک سال ترین سال برای دهاقین این ولایت می باشد با وجود که دریا های بزرگی در این ولایت وجود دارد، اما متاسفانه ریس جمهورغنی بندهای آب گردان را ازچند ولایت مرکزی مخصوصآ ولایت دایکندی  حذف کرده است، ما از رییس جمهور خواهش مندیم در این باره توجه جدی نماید تا باشندگان این ولایت از آب این دریا ها مستفید شود.

این در حال است که دهاقین ولایت دایکندی در سال 1396 خورشیدی بیش از 24 هزار متریک تن بادام از درخت های شان بدست آوردند که نسبت به سال 1395 محصول بادام 25 درصد افزایش یافته است.