آغاز-دوازدهمین-دوره-انتخابات-ریاست-جمهوری-ایران

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا درایران از ساعت ۸ صبح امروز (جمعه)آغاز شد.

شبکه رادیو و تلویزیون دولتی و رسانه‌های داخلی بخش عمده برنامه‌های خود را به گزارش از مراکز اخذ رای و تشویق مردم به رای دادن اختصاص داده‌اند.

با دستور وزیر کشور برگزاری «انتخابات 96» در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور و مکان‌های تعیین شده در خارج از کشور از ساعت هشت صبح امروز(جمعه 29 ثور) آغازگردید

مطابق رسم معمول در انتخابات در ایران، لحظاتی پس از آغاز رای‌گیری، تلویزیون جمهوری اسلامی گزارش حضور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را نشان داد که در حسینیه محل ملاقات‌هایش، رای خود را به صندوق‌های سیار می‌ریزد.

رهبر جمهوری اسلامی پس از ریختن آرای خود به صندوق‌های اخذ رای، از "نعمت مردم سالاری و انتخابات" سخن گفت و به مردم توصیه کرد که هر چه زودتر به پای صندوق‌ها بروند.

 وی گفت که انتخاب رئیس قوه مجریه و نمایندگان شوراهای شهر و روستا اموری مهم است و از رای دهندگان خواست "با دقت، ملاحظه و شناخت" در انتخابات شرکت کنند.

بیش از 63 هزار شعبه و 200 میلیون تعرفه رای برای برگزاری این انتخابات آماده شده است.

همچنین 160 هزار نیروی نظامی مسئولیت تامین امنیت انتخابات را برعهده دارند و حدود یک و نیم میلیون نفر عوامل اجرایی و نظارتی و 70 هزار بازرس نیز برای این دوره از انتخابات در نظر گرفته شده است.

گفته شده انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر ایران در 102 کشور و 132 نمایندگی ایران در خارج از این کشور برگزار می‌شود.

طبق آمار های ارائه شده از سوی وزارت داخله ایران : دراین دوره از انتخابات ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱ میلیون و ۳۵۰ هزارو ۲۹۴ نفر رأی اولی هستند.

بر اساس قانون کلیه کسانی که متولد ۲۹ ثور ۷۸ و قبل از آن هستند با در دست داشتن اصل شناسنامه و شماره ملی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

در داخل کشور هیچ‌کس نمی‌تواند با ارایه گذرنامه در انتخابات شرکت کند، اما شهروندان ایرانی در خارج ازاین کشور چنانچه شناسنامه نداشته باشند قانون به آن‌ها اجازه داده است با گذرنامه در انتخابات ریاست جمهوری برای یک بار شرکت کنند.

خبرنگاران تلویزیون جمهوری اسلامی تصاویری از مراکز اخذ رای پخش کرده و از اشتیاق مردم برای شرکت در انتخابات سخن گفته‌اند.

زمان رای‌گیری تا ساعت ۶ بعد از ظهر روز جمعه برنامه‌ریزی شده اما از زمان اولین رای‌گیری در زمان برگزاری همه‌پرسی جمهوری اسلامی، معمولا اعلام می‌شود که به دلیل اشتیاق فراوان و کثرت مشارکت مردم، ساعات اخذ رای تمدید شده است.

انتخابات ریاست جمهوری با شرکت چهار نامزد برگزار می‌شود. مصطفی آقا میرسلیم، حسن روحانی، ابراهیم رئیس الساداتی و مصطفی هاشمی طبا نامزدهای این انتخابات هستند.

در این انتخابات، شورای نگهبان به شش نفر اجازه نامزدی این انتخابات را داده بود اما در روزهای پایانی رقابت‌ها، دو تن از نامزدها به نفع دیگران اعلام انصراف کردند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت که به دلیل اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، شمارش آرای این انتخابات اولویت دارد و پس از آن، شمارش آرای انتخابات میان دوره‌ای مجلس و شوراهای شهر و روستا انجام خواهد شد. وی افزود که "براساس قانون، اعلام نتیجه آرا بر عهده وزارت کشور است."

پیشتر وزیر کشور گفته بود که نتایج انتخابات پس از پایان شمارش و جمع آراء اخذ شده در تمامی حوزه ها به صورت یکجا اعلام خواهد شد اما شورای نگهبان شمارش تدریجی را مرجح دانست.

کدخدایی در مورد اعلام تدریجی نتایج شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری هم گفت که "شورای نگهبان به وزارت کشور پیشنهاد داد به دلیل افزایش شایعات و حساسیت‌ها در صورت اعلام نهایی، نتایج شمارش آرا به مرور اعلام شود."

آغاز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد