انتخابات-فرانسه؛-به-دور-دوم-کشیده-شد

قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ۱۷ ثور سال جاری برگزار گردد که دو رقیب پیشتاز برسر تصاحب کلید کاخ الیزه با هم به رقابت بپردازند.

به گزارش افغان نیوز و به نقل از رسانه های فرانسه : با شمارش بیش از ۹۷ درصد آرا امانوئل مکرون و مارین لوپن برنده دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شدند.

براساس این نتایج امانوئل مکرون نامزد لیبرال و میانه‌رو و مارین لوپن نامزد راست افراطی به دور دوم راه یافته‌اند. این دو اکنون باید برای دریافت کلید کاخ‌ الیزه دو هفته دیگر (۱۷ ثور) با یکدیگر رقابت کنند.

با اعلام این نتایج در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، واکنش‌های جهانی به پیشتازی امانوئل مکرون و مارین لوپن متفاوت بوده است.

در حالی که سخنگوی صدراعظم آلمان و مقام‌های اتحادیه اروپا به آقای مکرون تبریک گفته‌اند، روسیه از خانم لوپن حمایت کرده است. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روسیه (مجلس سفلی) در توییتی گفته است که هنوز "امید" است.

منابع رسمی با استناد به شمارش ۹۷ درصد آرا گفته‌اند امانوئل مکرون با ۲۳.۹ درصد در دور نخست رتبه اول را کسب کرده است و مارین لوپن با ۲۱.۴ درصد دوم شده است.

فرانسوا فیون و ژان لوک ملانشون نیز حدود نوزده درصد آرا را به دست آورده‌اند.

آقای فیون با قبول شکست از هواداران خود خواسته‌ در دور دوم به امانوئل مکرون رای دهند.

نظرسنجی‌های متعدد اکثرا پیش بینی کرده‌اند که در دور نهایی رای‌گیری (هفتم مه) آقای مکرون خواهد توانست مارین لوپن را شکست دهد.

میزان مشارکت در انتخابات روز یکشنبه (3 ثور) فرانسه حدود ۸۰ درصد اعلام شده که مشابه انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۶ است. امسال ۴۷ میلیون فرانسوی واجد شرکت در انتخابات بودند.

انتخابات فرانسه؛ به دور دوم کشیده شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد