نیروهای-امنیتی-بیش-از-هر-زمان-دیگر-به-حمایت-مردم-نیاز-دارند

حملات شورش‌گرایانۀ طالبان پس از امضای توافق‌نامه دوحه افزایش یافته و اکنون نیروهای امنیتی بیش از هر زمان دیگر به حمایت شهروندان نیاز دارند تا با همت و انگیزه بلند از مقدسات کشور دفاع نمایند.

به گزارش افغان نیوز: بعد از توافق دوحه بین ایالات متحدۀ اَمریکا و گروه طالبان، امیدواری برای رسیدن به یک صلح سراسری در میان شهروندان افزایش یافته بود؛ اما دیری نپایید که نا امیدی جای آن را گرفت و خوش‌بینی نسبت به صلح پایدار به دلیل افزایش خشونت‌ها از طرف گروه طالبان از بین رفت. 

معلومات امنیتی نشان می‌دهد که تلفات غیر نظامیان و نظامیان پس از توافق‌نامۀ دوحه افزایش یافته است. بنابراین، گروه‌ طالبان یا تمایلی به صلح ندارد و یا اینکه اجازۀ ندارد تا جنگ را خاتمه دهد. 

آمارها نشان می‌دهد که پس از توافق‌نامۀ دوحه و رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های افغانستان؛ بیشتری زندانیان آزاده شده این گروه به جبهات جنگ برگشته و رهبران طالبان با این محاسبات ‌می‌خواهند جنگ را شدت بخشند و از راه نظامی بر میزه مذاکراه غلبه نمایند. 

آنچه شهروندان کشور می‌خواهند، صلح پایدار است و از طرف‌های درگیر خواهان توقع کاهش‌ خشونت‌ها را دارند. نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در یک سال پسین متاسفانه بیشترین تلفات را داشته و در عین حال حملات هدف‌مندانه طالبان نیز افزایشه پیدا کرده و در برخی موارد باعث خاموشی صداهای فعالان جامعه مدنی، رسانه‌ها و زنان شده است. 

نیروهای امنیتی و دفاعی در یکسال پسین به‌صورت شجاعانه و هدف‌مندانه حملات شورش‌گرایانۀ طالبان را پس زده و از شهروندان کشور به صورت قاطع حمایت نمودند؛ امید می‌رود که شهروندان کشور نیز در حمایت از نیروهای امنتی و دفاعی کشور با همت بلند ایستادگی نمایند. 

مقامات امنیتی کشور در چندین ماه گذشته مکرر از حملات هدفمندانه طالبان ابراز نگرانی کردند و به گوش جهانیان رسانیدند که طالبان صلح نمی‌خواهند و تلاش می‌نمایند تا خواسته‌های‌شان را از طریق زور به شهروندان کشور تحمیل نمایند. 

احمد ضیاء سراج رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در کنفرانس خبری این هفته در کابل گفت که طالبان آمادگی برای جنگ می‌گیرند. او افزود که طالبان در حال جمع‌آوری مزارع کوکنار هستند و تلاش می‌نمایند جبهات جنگی خویش را از طریق معاملات کوکنار گرم نگهدارند. 

آنچه مقامات امنیتی به ویژه رئیس عمومی امنیت ملی کشور اظهار می‌دارند به این مفهوم است که از عمق قضایا خبر دارند و نشان‌دهنده آن است که طالبان روی جنگ تمرکز دارند و این تناقض در عملکرد و تعهد این گروه را نشان می‌دهد. 

آقای سراج گفت که نیروهای امنیتی کشور نیز در عین حال آمادگی دفاع کامل از نوامیس و دست‌آوردهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی کشور را دارند. حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان نیز از گراف بلند خشونت‌ها ابراز نارضایتی کرده و می‌گوید که نگرانی‌های خویش را بابت افزایش خشونت با طالبان و اَمریکا که در دوحه سر گرم مذاکراه هستند، در میان گذاشته است. 

محب می‌گوید که دولت افغانستان آماده‌ای هر نوع همکاری در پروسۀ صلح است و تمام اقشار کشور باید خود را در صلح ببینند؛ زیرا گروه‌های مخالف نباید از وضعیت استفاده نموده و اهداف شوم شان را بر شهروندان افغانستان بقبولانند. 

یکی از بحث‌های مهم اینست که پیچیدگی پروسۀ صلح افغانستان به صورت واحد بدست افغان‌ها نیست و کشورهای زیادی در این پروسه دخیل اند و خواهان تانین منافع ملی شان در این روند می‌باشند. 

سیاسیون کشور در درون و بیرون از نظام باید برای رسیدن به صلح پایدار با هم از نزدیک کار نمایند و نگذارند تا گروه‌ها، کشورها و افراد مشخص سرنوشت آیندۀ شان را بدست بگیرند. سیاسیون باید از وضعیت موجود به نفع کشور استفاده نمایند و نگذارند تا تاریخ دوباره تکرار شود و  باز برگردیم به عقب و از صفر شروع نماییم. 

نشست پیش‌روی استانبول می‌تواند به عنوان یک نقطۀ قوت برای سیاست‌مداران بدل شود تا تمام خواست‌های شان را واحد ساخته و برای منافع علیای کشور برنامه‌ریزی نمایند. این برنامه‌ریزی می‌تواند برای نسل‌های آینده الهام‌بخش بوده و دیگر اجازه فعالیت به گروه‌ها، افراد و کشورهای بی‌گانه ندهند. 

با توجه به آنچه در بالا نگاشته شد، اطلاعات امنیتی نشان می‌دهد که بعد از توافق‌نامۀ صلح ایالات متحدۀ اَمریکا با طالبان، حملات این گروه بر شهروندان و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور  24 درصد افزایش یافته است. بناءً توقع می‌رود تا شهروندان و حکومت در یک صف واحد قرار بگیرند و نگذارند تا گروه طالبان با جنگ و دهشت باعث ایجاد رعب و وحشت شوند. حمایت شهروندان از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور می‌تواند، برای این نیروها امید و انگیزه ببخشد تا بتوانند به‌صورت بهتر از مقدسات کشور دفاع نمایند. 

"احسان الله فرهمند قادری"

نیروهای امنیتی بیش از هر زمان دیگر به حمایت مردم نیاز دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد