قمی-بر-علیه-گروه‌های-تروریستی-اقدام-شود

حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان می‌گوید که نباید تنها در برابر داعش موضع گرفت، بلکه باید در برابر دیگر گروه‌هایی که امنیت همسایه‌های افغانستان را تهدید می‌کنند نیز اقدام شود.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای قمی این سخنان را در گفتگوی ویژه با یک رسانه ایرانی مطرح کرده و ادعا کرده که دیپلومات‌های کشور‌های منطقه در جریان سفر‌شان به کابل یا قندهار از سوی مقام‌های حکومت سرپرست در سطح مورد انتظار پذیرفته نمی‌شوند.

به گفته آقای قمی: «حکومت سرپرستی (امارت اسلامی) هنوز نتوانسته است میز مذاکرات را چنان هموار سازد و آرایش دهد که بتواند بر روی آن بنای یک گفتگوی راهبردی را بگذارد.»

او همچنین به مردم افغانستان توصیه کرده است که به ایران مهاجرت نکنند و تاکید کرده که باید در داخل افغانستان زمینه‌های کار، تحصیل و درمان برای افغان‌ها فراهم شود.

سفیر ایران افزوده که مسدود ماندن درهای آموزش به روی دختران در افغانستان منجر به مهاجرت گسترده شده و اکنون نزدیک به شش میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند.

این در حالی است که مقام‌های ا.ا حضور گروه‌های تروریستی از جمله داعش در افغانستان را رد می‌کنند و به کشورهای منطقه اطمنینان می‌دهند که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی برای منطقه نخواهد بود.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی نگرانی کشورهای منطقه در مورد وجود داعش در افغانستان و تبدیل شدن آن به تهدید را بی‌اساس خوانده است.

مجاهد روز جمعه (19 اسد) سال روان در صفحه ایکس خود با پروپاگند خواندن حضور داعش در افغانستان نوشته است که نگرانی درباره فعالیت داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان به مثابه کمپاین برای این گروه‌هاست و باید متوقف شود.
مجاهد افزوده که نیروهای امارت اسلامی به صورت جدی علیه داعش مبارزه کرده و به آن‌ها ضربه «شدید» وارد کرده اند.
سخنگوی امارت اسلامی تاکید کرده است که حکومت افغانستان به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه امنیت کشورها استفاده شود.
پیش از این ولادیمیر ورونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان گفته بود که گروه داعش در افغانستان تلاش‌های خود را برای جذب نیروی بیشتر افزایش داده است.

دو روز پیش امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه ا.ا در گفتگو با یک رسانه روسی گفته است که یک عضو داعش هم در افغانستان حضور ندارد.

این مطلب را آقای متقی در گفتگو با رسانه روسی «ریبار» که بخش‌هایی از آن را روز شنبه (7 میزان) ضیا احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجه ا.ا نشر کرد، عنوان کرده است.

متقی در این گفتگو می‌گوید که از زمان تسلط دوباره ا.ا بر افغانستان، نیروهای حکومت سرپرست با داعش مقابله کرده و تمام آنها را از بین برده است.

سرپرست وزارت خارجه ا.ا گفته است: «فعلا در افغانستان داعش هیچ وجود ندارد. از 40 میلیون نفوس افغانستان، یک نفرش، از دیدن یک نفر داعش هم شاهدی نمی‌دهد.»

این در حالی است که فقط در یک ماه گذشته، داعش مسوولیت دست‌کم دو حمله مرگبار را در افغانستان به عهده گرفته است.

در آخرین مورد، این گروه تروریستی مسوولیت کشتار 14 تن از باشندگان هزاره ولایت دایکندی را به‌دوش گرفت.

این افراد از دایکندی به سمت غور می‌رفتند که در مسیر راه از سوی اعضای داعش متوقف و تیرباران شدند.

 

قمی: بر علیه گروه‌های تروریستی اقدام شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد