-کشته-و-بیش-از-دوصد-نفر-دیگر-زخمی-شدند

گارد ملی اوزبیکستان می‌گوید که از شروع ناآرامی‌ها در« نوکوس» تاکنون ۲۴۳ نفر زخمی شده و ۱۸نفر دیگر نیز کشته شده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ سخنگوی گارد ملی اوزبیکستان می‌گوید که در پی ناآرامی « نوکوس» ۵۱۶ نفر در روزهای اول و دوم جولای (۱۰-۱۱ سرطان) دستگیر شدند و تحت تفتیش قرار گرفتند، برخی از آنان به جریمه اجرایی محکوم و آزاد شدند.

او گفت در شب‌های سوم و چهارم جولای نیز ۱۱۰ نفر دیگر به دلیل تخطی از مقررات منع رفت و آمد که از ساعت 9 شب تا ۷ صبح برقرار است، بازداشت شدند و ۱۲ وسیله نقلیه به پارکینگ منتقل شد.

به گفته سخنگوی گارد ملی، برخی افراد گارد ملی نیز به سختی مجروح شدند و یکی از سربازان کاراکال پاک با گلوله ای در قفسه سینه اش مجروح شد.

او گفته که از روز گذشته تمامی فروشگاه ها، نانوایی ها، بانک ها، نهادهای دولتی و شفاخانه ها به  کار بازگشتند و آب، مواد سوخت و گاز طبق معمول در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری اوزبیکستان با اعلام وضعیت اضطراری یک ماهه روز شنبه درحالی وارد جمهوری خودمختار قاراقالپاق این کشور شد که به مردم وعده اصلاحات قانونی در مواردی را داد که موجب تضعیف این منطقه شده است.

این درحالی‌ست که در قانون حال حاضر اوزبیکستان، جمهوری خودمختار قاراقالپاقستان به عنوان قلمرویی درون ازبیکستان توصیف می‌شود که می‌تواند با همه‌پرسی از خاک این کشور جدا شود.

اما؛ در قانون اساسی جدید این کشور که اخیرا به همه‌پرسی گذاشته شد و تا چند ماه آینده اجرایی می‌شود، به جمهوری خودمختار قاراقالپاقستان اجازه و حق جدایی داده نمی‌شود.

18 کشته و بیش از دوصد نفر دیگر زخمی شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد