آرمان‌های-دختران-دانش-آموز-در-افغانستان-سرکوب-می‌شود

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که حقوق و آرمان‌های یک نسل کامل از دختران در افغانستان نادیده گرفته شده و سرکوب می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی گفته است که طالبان باید به گونه‌ای فوری به دختران اجازه آموزش و مکاتب شان را باز کنند.

این گزارش سازمان عفو بین‌الملل حاوی نظرات و خواست‌های دانش‌آموزان و آموزگاران زن است که با ابراز نگرانی از سرکوب شدن آرمان‌های دختران از طالبان خواسته شده است که به دختران فورا اجازه بدهند تا به مکاتب شان بازگردند.

اگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین‌الملل: «حقوق و آرمان‌های یک نسل کامل از دختران در سراسر افغانستان ساقط و سرکوب می‌شود.»

دبیر کل این سازمان افزوده است که حق تحصیل یک حق اساسی بشری است که طالبان به عنوان کسانی که اداره کشور را به دست دارند، موظف به رعایت آن هستند.

کالامارد تاکید کرده است: «سیاست‌هایی که در حال حاضر توسط طالبان دنبال می‌شود تبعیض‌آمیز، ناعادلانه و ناقض قوانین بین‌المللی است».

این سازمان تصریح کرده است، در حالیکه دانش‌آموزان پسر می‌توانند مکتب بروند، طالبان می‌گویند که می‌خواهند پیش از بازگشت دختران به مکاتب «محیط امن آموزش» را فراهم کنند.

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه بین‌المللی خواسته است که از تخصیص بودجه مناسب برای بخش آموزش در افغانستان اطمینان حاصل کنند تا مکاتب بتوانند از طریق سازمان‌های غیردولتی به فعالیت خود ادامه دهند.

دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل هشدارداده است که در صورت عدم اقدام در این راستا میلیون‌ها دانش‌آموز به ویژه دختران در افغانستان از آموزش محروم می‌شوند.

این‌همه در حالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان دروازه مکاتب به روی دانش آموزن دختر بالاتر از صنف شش مسدود شده است.

آرمان‌های دختران دانش آموز در افغانستان سرکوب می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد