آغاز-همه‌پرسی-اصلاح-قانون-اساسی-ازبیکستان

همه پرسی برای اصلاحات ایجاد شده در قانون اساسی ازبیکستان آغاز شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ همه‌پرسی قانون اساسی ازبیکستان بامداد امروز (یک‌شنبه، ۱۰ ثور)  آغاز شده و قرار است تا ساعت ۸ شب به وقت محلی ادامه یابد.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات ازبیکستان شعبات اخذ رای برای برگزاری همه‌پرسی در قانون اساسی این کشور باز شده است.

همه‌پرسی در صورت کسب رای حداکثری، به شوکت میرضیایف، رییس جمهور این کشور اجازه خواهد داد که تا سال ۲۰۴۰ بر مسند قدرت بماند.

مقام‌های ازبیکستان می‌گویند که این تغییر در قانون اساسی کیفیت حاکمیت و زندگی مردم را در این کشوری با جمعیت ۳۵ میلیونی بهبود می‌بخشد.

اما؛ به گفته ناظران سیاسی تنها میرضیایف از این تغییر قانون، بیش‌ترین منفعت را خواهد برد.

یکی از اصلاحات عمده مورد انتظار در این همه‌پرسی، تمدید دوره ریاست جمهوری از ۵ به ۷ سال است و میرضیایف ۶۵ ساله را قادر خواهد ساخت تا دو دوره دیگر بر مسند قدرت بماند.

در این همه پرسی بیش از ۲۱ میلیون رای‌دهنده ثبت نام کرده‌ و نزدیک به ۱۱ هزارصندوق برپا شده است. شهروندان خارج از ازبیکستان نیز می‌توانند در ۵۵ صندوق رای مستقر در ۳۹ کشور از جمله ترکیه رای دهند.

این در حالی است که در ۲۵ جنوری ۲۰۲۲ موضوع اصلاحات در قانون اساسی از جمله در حقوق و آزادی‌های بشر، ساختار اداری-سرزمینی و اداره کشور، تمدید دوره ریاست جمهوری از ۵ به ۷ سال، انتقال برخی از اختیارات رییس جمهور به پارلمان، اختیارات و نمایندگان مدیران محلی و وضعیت جمهوری خودمختار قاراقالپاقستان مطرح شده بود.

 

 

آغاز همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ازبیکستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد