آمار-قتل-خبرنگاران؛-افغانستان-در-رده‌ای-پنجم-است

طبق بررسی‌های پارلمان اروپا، افغانستان در میان پنج کشوری قرار گرفته که در آنها آمار کشتار خبرنگاران بلند است.

به گزارش افغان نیوز؛ رسانه فوربس امریکایی براساس بررسی پارلمان اروپا گزارش داده است که داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد که بیشتر قتل‌های روزنامه‌نگاران بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در ۱۱ کشور اتفاق افتاده است.

بر بنیاد یافته‌های بررسی، سوریه با ۱۳۷ مورد قتل خبرنگار، عراق ۳۹، سومالیا ۳۵، مکسیکو ۳۳ ، افغانستان ۳۱، هند ۲۷، پاکستان ۲۲، برازیل ۲۱، یمن ۱۹، فلیپین ۱۶ و بنگله‌دیش با ۱۱ مورد قتل خبرنگار در چند سال اخیر از جمله کشورهای خطرناک برای خبرنگاران بوده است.

پارلمان اروپا در مورد مصونیت روزنامه‌نگاران ابراز نگرانی کرده و گفته است که آزادی رسانه‌ها در سراسر جهان در حال فرسایش تدریجی است.

در گزارش بررسی پارلمان اروپا آمده است: «معافیت از مجازات به‌طور غیرقابل قبولی بالا است و اکثر موارد قتل‌ها حل‌نشده باقی مانده‌اند».

بررسی نشان می‌دهد که کشته‌ شدن بیشتر روزنامه‌نگاران به منظور اقدامات تلافی‌جویانه نسبت به کارشان اتفاق افتاده است.

پیشتر مرکز خبرنگاران افغانستان نیز گفته بود که طی دودهه‌ گذشته دست‌کم ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ در کشور به قتل رسیده‌اند.

این مرکز به مناسبت روز «پایان معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران» با نشر اعلامیه گفت که در جریان سال گذشته‌ میلادی (۲۰۲۱)، دست‌کم هشت خبرنگار و کارمند رسانه‌ای که پنج تن آنان زنان بود‌ه‌اند بر اثر حمله‌های هدفمند مسلحانه، انتحاری و بمب‌گذاری جان باخته‌اند.

آمار قتل خبرنگاران؛ افغانستان در رده‌ای پنجم است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد