آمریکا-به-تعهدات-خود-پایبند-نبوده،-ایران-در-برجام-می-ماند

رئیس جمهور ایران در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته ای گفت: آمریکا ناقض تعهدات بین المللی است و هیچ گاه به تعهدات خود توجهی ندارد اما ایران فعلا از برجام خارج نخواهد شد تا پیامدهای تصمیم آمریکا را ارزیابی کند..

با گزارش افغان نیوز: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت:  ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و آمریکا کشوری است که هیچ گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.

روحانی گفت: تاریخ گذشته چهل ساله ما و حتی قبل از ان به خوبی به ما گفته است که آمریکایی ها نسبت به ملت بزرگ ایران و ملتهای منطقه همواره رفتار خصمانه داشته‌اند

او بیان داشت که  آمریکایی ها امشب اعلام کردند از برجام خارج شدند، این تصریحی بود بر کاری که آنها در ماههای گذشته به شکل دیگری انجام داده بودند، آمریکا بگوید از زمان توافق هسته ای تا امروز چه وقت به همه تعهداتش عمل کرده است. جز چند امضا و بیانیه آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چهارچوب برجام عمل کردند یا نه؟ ملت ایران طبق اذعان آژانس به تعهد خود وفادار بوده است.

رئیس جمهور ایران گفت: همه شاهدهستند کشوری که به تعهدات بین المللی احترام نمی گذارد کیست؟ برجام توافق بین ایران و آمریکا نبود، که آمریکا بگوید از آن خارج می شود. برجام توافق چند جانبه و بین المللی بود. برجام مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. آمریکا با خروج خود از برجام رسما اعلام کرد به تعهدات بین المللی توجهی ندارد.

آقای روحانی گفت: از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است و تصریح نمود که در این شرایط باید منتظر باشیم تا شش کشور بزرگ جهانی نسبت به توافق چگونه عمل می کنند.

وی افزود: به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته با کشورهای اروپایی، روسیه و چین رایزنی و مذاکرات لازم انجام شود. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می توانیم همه آنچه در برجام که خواست ملت ایران بوده به دست آوریم، علیرغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی برجام پایدار خواهد ماند و ما می توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم برداریم.

اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد به زودی با مردم صحبت کرده وتصمیمات نظام را اعلام می کنم.

آقای روحانی با اشاره به دغدغه های اقتصادی مردم کشورش گفت:مردم هیچ نگرانی برای آینده کشور نداشته باشند. ما از هفته ها و ماهها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ وفادار به تعهدات بین المللی نیست.

وی گفت: ما با برجام بدون آمریکا خواهیم بودو رشد اقتصادی ادامه خواهد یافت. ارز مورد نیاز کشور را تامین خواهیم کرد. در کالاهای اساسی، کالاهای مورد نیاز مردم هیچ گونه نگرانی نباید وجود داشته باشد. ملت ایران از امشب مصمم تر از گذشته و متحد تر از گذشته است.

رئیس جمهور ایران افزود که به سازمان انرژی اتمی، دستور دادم آمادگی لازم را برای اقدامات بعدی در نظر داشته باشند که در صورت نیاز  غنی سازی صنعتی را بدون محدودیت آغاز کنیم، تا اجرای این تصمیم چند هفته صبر می کنیم. با دوستان و متحدان که توافق برجام را امضا کرده و وفادار خواهند بود به رایزنی می پردازیم، همه چیز وابسته به منافع ماست. اگر برجام بخواهد کاغذی باشد بدون اینکه منافع ملت ایران را تضمین کند آنگاه راه روشنی پیش روی خود داریم.

حسن روحانی یادآوری کرد که مردم مشکلاتی را در زندگی روزمره خود در ماهها و سالهای آینده احساس نخواهند کرد. او گفت: امشب از یک نظر متاسفم که مردم آمریکا گرفتار زمامدارانی شده اند که حیثیت آنها را زیر پا گذاشته اند و از طرفی خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام کنار گذاشته شده است.

آمریکا به تعهدات خود پایبند نبوده، ایران در برجام می ماند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد