احتمال-پیوستن-اوکراین-به-اتحادیه-اروپا

رسانه‌های بین‌المللی گزارش کرده‌اند اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای آغاز مذاکرات با اوکراین در مورد پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا است.

به گزارش افغان نیوز؛ پولیتیکو سه شنبه‌شب (11 میزان) گزارش داده که به باور دیپلمتان اروپایی جنگ روسیه مانع آغاز مذاکرات بروکسل و کی‌یف در مورد پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نمی‌شود.

این رسانه به نقل از سه دیپلمات آگاه گزارش کرده که رهبران اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای نشان دادن چراغ‌سبز به کی‌یف برای آغاز مذاکرات رسمی به‌هدف پیوستن اوکراین به بلوک ۲۷ کشوری پیش از پایان سال جاری هستند.

آنان گفته اند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه جولای وضعیت کی‌یف را به‌هدف پیوستن اوکراین به این اتحادیه، مورد بحث قرار داده‌اند که قرار است نتیجه این گفتگوها در ماه نوامبر، منتشر شود.

یکی از دیپلماتان اتحادیه اروپا که نامی از او در گزارش گرفته نشده، گفته است: «پس از تصویب گزارش پیشرفت، کمیسیون بیانیه‌ای صادر خواهد کرد. فشار سیاسی در اطراف این تصمیم برای هر یک از کشورهای عضو بزرگ خواهد بود و باید در مقابل آن مقاومت کنند. تا ماه دسامبر، شورای اروپا تصمیم خواهد گرفت که مذاکرات را آغاز کند».

به گفته دیپلماتان، برای آغاز مذاکرات، اوکراین از نظر قانونی ملزم به رعایت هفت شرط تعیین شده توسط کمیسیون از جمله اصلاحات قضایی و مهار فساد است. دولت اوکراین تا کنون تنها دو شرط را برآورده کرده است.

در همین حال، یک مقام اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که اوکراین تا چه حد برای تحقق این هفت معیار پیش رفته، گفته است که تنها حوزه مربوط به اقلیت‌ها، در کوتاه مدت مشکل ساز خواهد بود.

چندی پیش اورسولا فون‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا در سخنرانی سالانه خود در پارلمان اروپا گفت که آینده اوکراین در این اتحادیه است.

این در حالی است که ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به تاریخ هفتم میزان بر لزوم پاسخ به «سوالات بسیار دشوار» پیش از آغاز مذاکرات با اوکراین برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا تاکید کرد.

ویکتور اوربان گفته است: «وقتی قرار است پاییز در بروکسل درباره آینده اوکراین مذاکراتی داشته باشیم، در صورت تمایل برای شروع مذاکرات الحاق نمی‌توانیم از این مسئله طفره برویم که قرار است با کشوری در حال جنگ برای پیوستن به اتحادیه اروپا مذاکره کنیم».

نخست وزیر مجارستان  افزوده است که نمی دانیم وسعت قلمرو این کشور چقدر است زیرا؛ جنگ هنوز ادامه دارد. او تاکید کرده است: «نمی‌دانیم این کشور که ساکنانش همچنان در حال فرار هستند، چقدر جمعیت دارد؟... برای پذیرش یک کشور در اتحادیه اروپا بدون دانستن پارامترها و ویژگی‌های آن امری بی‌سابقه است».

به باور اوربان ابتدا باید برای چنین سوالاتی بسیار دشوار پاسخ‌های مناسب ارائه شود تا در باره آغاز مذاکرات الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا، تصمیم‌گیری صورت گیرد.

احتمال پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد