اروپا-به-طالبان-کمک‌های-بعدی-به-آموزش-دختران-بستگی-دارد

نمایندگان خاص اتحادیه اروپا اخیرا در بروکسل، پایتخت بلجیم، درباره وضعیت جاری افغانستان نشست برگزار کرده‌اند و گفته‌اند که کمک‌های جامعه بین‌المللی برای افغانستان در پهلوی رعایت سایر مسایل حقوق بشر، به بازگشایی مکاتب دختران در همه سطوح بستگی دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ این نمایندگان روز جمعه، نوزدهم حمل با نشر اعلامیه‌ی مسدود نگهداشتن مکاتب دختران دوره متوسط و لیسه توسط طالبان را محکوم و تاکید کردند که این اقدام در مغایر با تعهد طالبان قرار دارد.

در اعلامیه تاکید شده است که مردم در سراسر افغانستان صرف نظر از مساله جنسیت در بخش آموزش در همه سطوح باید دسترسی داشته باشند.

در این اعلامیه همچنین ذکر شده است که کشور‌های تمویل کننده کمک‌های بشری خود را در بخش‌های مختلف نیازمندی‌های اولیه به شمول بخش صحت، افزایش داده اند تا بحران بشری و اقتصادی که افغانستان با‌ آن مواجه است، کاهش یاید و جامعهٔ بین المللی به تاریخ ۳۱ مارچ ۲۰۲۲، بیش از ۲.۴ میلیارد دالر کمک اضافی را برای افغانستان تعهد کرد.

اما در این اعلامیه تاکید شده است که پیشرفت برای عادی سازی رابطه میان جامعهٔ بین المللی و طالبان بیشتر به عملکرد و تعهد طالبان برای مردم افغانستان و جامعهٔ بین المللی بستگی دارد.

این اعلامیه همچنین نگرانی شدید خود را در مورد ادامهٔ «سو استفاده ساختاری و سیستماتیک» حقوق اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی افغان‌ها از جمله حقوق اقلیت‌ها و گروه‌های قومی و مذهبی بیان کرده است.

در این اعلامیه به صورت مشخص گفته شده است که تخلفات و سواستفاده‌ها شامل قتل، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن اجباری، آزار و اذیت فزیکی، شکنجه، و وضع محدودیت فضای جامعه مدنی، آزادی تجمعات مسالمت آمیز می‌شود.

نمایندگان این کشور به صورت ویژه تخطی و سو رفتار علیه زنان را محکوم کرده و گفته است که طالبان زنان و دختران را اجازه نمی دهند تا کشور‌شان را ترک کنند؛‌ آزادنه از یک محل به محل دیگر بروند،‌ آنها از فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، آموزشی و فضای اجتماعی بیرون رانده شده‌اند.

این اعلامیه همچنین نگرانی شدید خود را در مورد سرکوب آزادی بیان به خصوص سرکوب رسانه‌ها توسط طالبان کرده و گفته است که کارمندان رسانه‌ای به خصوص زنان به طور روز افزون با وضع محدویت مواجه‌اند.

اروپا به طالبان: کمک‌های بعدی به آموزش دختران بستگی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد