استقبال-عفو-بین‌الملل-از-بررسی-جنایات-جنگی-در-افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل از تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی مبنی بر بررسی جنایات جنگی در افغانستان استقبال کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان عفو بین‌الملل با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این تصمیم دادگاه لاهه، امید به تامین عدالت را برای قربانیان در افغانستان باز می‌گرداند.

مینی میشرا، مدیر منطقه‌ای جنوب آسیای این سازمان افزوده است که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی باید از این فرصت استفاده کند و تحقیقات را فوری در مورد همه طرف‌های درگیر آغاز کند.

عفو بین‌الملل افزوده که دادستان‌های دیوان کیفری باید در رویکرد گزینشی خود که تحقیقات علیه بازیگران قدرتمند از جمله نیروهای امنیتی ملی افغانستان، اعضای ارتش امریکا و سازمان استخبارات این کشور را از اولویت خارج می‌کند، تجدید نظر کند تا عدالت برای همه قربانیان درگیری‌ها در افغانستان تضمین شود.

قضات دیوان کیفری بین‌المللی درخواست دادستان این دادگاه برای آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در افغانستان را دو روز پیش، تایید کردند.
این دادگاه در سال 2020 اجازه تحقیقات درباره جرایمی که گفته می‌شود توسط نیروهای دولتی افغانستان، طالبان، نیروهای امریکایی و عاملان اطلاعات خارجی ایالات متحده انجام شده است، صادر کرده بود. قرار بود این تحقیقات توسط سلف خان و فاتو بنسودا انجام شود؛ اما دولت پیشین امریکا بر دادستان‌ها تحریم وضع کرد.
دیوان کیفری بین‌المللی در سال 2002 برای تعقیب جنایات در کشورهایی که نمی توانند یا نخواهند عاملان آنرا به دست عدالت بسپارند ایجاد شد. 123 کشور عضویت این دیوان را  دارد و افغانستان در سال  2003 عضویت‌ش را دریافت کرد.

استقبال عفو بین‌الملل از بررسی جنایات جنگی در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد