اظهارات-اردوغان؛-یونان-به-ناتو-و-سازمان-ملل-شکایت-کرد

منابع دیپلماتیک می‌گویند که یونان در نامه‌ای به ناتو و سازمان ملل از اظهارات«تحریک‌آمیز» رییس جمهور ترکیه شکایت کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ منابع دیپلماتیک روز گذشته (چهارشنبه، ۱۶ سنبله) اعلام کردند یونان نامه‌هایی به ناتو و سازمان ملل ارسال کرده و از اظهارات «تحریک‌آمیز» رجب طیب اردوغان، ريیس‌جمهور ترکیه شکایت کرده و از آن‌ها خواسته که رفتار آنکارا را محکوم کنند.

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان در نامه‌ای به ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است: «نگرش ترکیه عاملی برای برهم زدن ثبات اتحاد و انسجام ناتو است و جناح جنوبی ناتو را در لحظه بحران تضعیف می‌کند».

اخیرا رییس‌جمهور ترکیه، هشدار داده که ممکن است «یک شب ناگهانی» به تهدیدها از جانب یونان پاسخ دهد.

اسوشیتد پرس گزارش داد، اظهارات تازه اردوغان نشان می‌دهد که احتمال حمله ترکیه به همسایه‌اش را نمی‌توان رد کرد.

رییس جمهور ترکیه این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره احتمال اقدام نظامی ترکیه علیه متحدش در ناتو، بیان کرده است.

او در یک کنفرانس خبری در سارایوو، پایتخت بوسنی، گفته است: «آنچه من در مورد آن صحبت می‌کنم یک رویا نیست. وقتی زمانش رسید می‌توانیم یک شب ناگهان بیاییم».

روز دوشنبه، اتحادیه اروپا نسبت به اظهارات اردوغان ابراز نگرانی کرد.

رجب طیب اردوغان در اظهارات خود یونان، یکی از اعضای اتحادیه اروپا را به اشغال جزایر غیرنظامی در دریای اژه متهم کرد و گفت که ترکیه آماده است تا «اقدامات لازم» را انجام دهد.

به گزارش آنادولو آنکارا این هفته نامه‌هایی به اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان ملل ارسال کرد و در آن موضع و دیدگاه‌های خود را درباره موضوعاتی از جمله ادعاهای هم‌پوشانی در مورد حریم هوایی، قلمروی آبی و وضعیت غیرنظامی‌سازی جزایر دریای اژه و مسایل دیگر توضیح داد.

منابع دیپلماتیک یونان روز چهارشنبه گفتند نامه ترکیه واقعیت را تحریف کرده و استدلال‌های آن بی‌اساس و ناقض قوانین بین‌المللی است. این منابع گفتند یونان نامه‌هایی به سازمان ملل و ناتو نیز ارسال کرده است.

اظهارات اردوغان؛ یونان به ناتو و سازمان ملل شکایت کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد