افزایش-موارد-تب-کانگو-در-افغانستان

سازمان جهانی صحت در افغانستان گفته است که موارد ابتلا به تب کانگو در این کشور در حال افزایش است.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان جهانی صحت در افغانستان امروز ( شنبه، 26 جوزا) در خبرنامه‌ای ایکس خود اعلام کرده است که موارد ابتلا به تب کانگو در این کشور در حال افزایش است.

بر اساس این خبرنامه، این سازمان از همه‌ی خانواده‌ها خواسته است که در هنگام ذبح و تماس با حیوانات برای محافظت از خود تدابیر لازم چون دواپاشی طویله‌ها، استفاده از دست‌کش و شستن دست‌ها را در نظر بگیرند.

با این حال، وزارت صحت عامه در هفتهٔ گذشته در یک نوار تصویری به رسانه‌ها گفته بود که از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی در پنج ماه گذشته حدود ۲۰۳ مورد این بیماری و ۶ واقعه مرگ‌ومیر، ثبت شده‌است.

این وزارت گفته بود که موارد ابتلای به این بیماری در دو ماه اخیر نسبت به ماه‌های گذشته در سال جاری، ۳۸ فیصد افزایش یافته است.

در افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی، بیش از یک هزارو 200 مورد تب کانگو ثبت شده که در نتیجه آن حدود صد نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اداره غذا و زراعت سازمان ملل متحد (اف ای او) نیز گفته است که در آستانه عید اضحی، با انتقال و کشتار حیوانات برای قربانی از افزایش موارد مثبت تب کانگو در افغانستان، ابزار نگرانی کرده است.

این اداره روز سه شنبه (۲۲ جوزا) در حساب اکس خود گفت است که موارد تب کانگو از حیوان به انسان سرایت می‌کند و یک بیماری کشنده برای انسان‌ها است.

داکتران در این موارد می‌گویند که تب کانگو یک مرض کشنده مکروبی است که از طریق گزیدن کنه به حیوان و انسان منتقل شده و تب شدید، سر دردی ، در عضلات، شخی گردن، کمر دردی، درد شکم و اسهال از اعراض و علایم ابتدایی این بیماری خوانده می‌شود.

 

افزایش موارد تب کانگو در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد