افغانستان-آمادگی-اندک-در-برار-چالش‌های-اقلیمی-دارد

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) خواستار اقدام جمعی و فوری برای توقف تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی در افغانستان شده است.

به گزارش افغان نیوز؛  یوناما با نشر اعلامیه‌ای گفته که مردم افغانستان در معرض پیشبینی‌های ویرانگر اقلیمی قرار دارند.

این نهاد افزوده است که افغانستان یکی از کشورهایی‌ با کمترین آمادگی در برابر چالش‌های اقلیمی است اما؛ از لحاظ آسیب‌پذیری در جایگاه ششم قرار دارد.

در اعلامیه آمده است که افغانستان هم اکنون در برابر آفات طبيعی به‌شکل دوامدار آسیب‌پذیر است و این آفات طبيعی باعث تلفات و خسارات جانی، مالی، خانه‌ها و زیربناها می‌شود.

اعلامیه به نقل از رامز الاکبروف، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه‌ این سازمان گفته است که متحمل‌شدن آسیب حوادث طبیعی در افغانستان به یک امر عادی تبدیل شده‌است.

الاکبروف افزوده است: «این امر بسیار اذیت‌کننده است که آسیب‌پذیرترین قشر افغان‌ها بار بار فجایع محیط ‌زیستی را متحمل می‌شوند».

یوناما گفته است که افغانستان از قبل شاهد چندین سال خشک‌سالی بوده که باشندگان سراسر مناطق روستایی را متأثر کرده است. به گفته یوناما سیلاب‌های شدید در اوایل سال جاری تصویری از آنچه که قرار است اتفاق بیفتد، است.
معاون نماینده سازمان ملل، به امارت اسلامی گفته که تهدید تغییرات اقلیمی و تخریب محیط ‌زیست را جدی بگیرد و تمام اقشار جامعه را برای مقابله با این تهدیدات بسیج کند.

الاکبروف تصریح که تأثیرات تغییرات اقلیمی مختص افغانستان نیست، بلکه یک مسأله منطقه‌‌ای بزرگ‌تر است. او تاکید کرده که عدم اقدام در افغانستان در حال حاضر باعث عقب‌‌گرد قابل توجهی در اقدامات اقلیمی برای تمام منطقه خواهد شد.

با این حال، نمایند‌گانی نزدیک به ۲۰۰ کشور اجلاس آب‌و‌هوای سازمان ملل متحد را با توافقی برای بحث در مورد پرداخت غرامت به کشورهای فقیر آغاز کرده‌اند.

نمایند‌گان کشور‌های جهان روز گذشته (یک‌شنبه، 15 عقرب) برای نخستین بار از زمان آغاز مذاکرات آب‌و‌هوا، این موضوع بحث‌برانگیز را در دستور کار‌شان قرار داده‌اند.

وزارت خارجه امارت اسلامی از کشورهای اشتراک‌کننده نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل در شرم‌الشیخ مصر خواسته که تا برقراری ثبات اقتصادی در افغانستان، کمک کنند.

این وزارت شب گذشته (یک‌شنبه، ۱۵ عقرب) با نشر پیامی گفته است که افغانستان امسال بیش از دو میلیارد دالر از تغییرات اقلیمی آسیب دیده است.

افغانستان آمادگی اندک در برار چالش‌های اقلیمی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد