افغانستان-از-مسیر-ترکمنستان-به-آذربایجان-وصل-می-شود

آذربایجان و ترکمنستان روی وصل کردن بندر تورغندی هرات از طریق خط آهن و بزرگراه های ترانزیتی به دریای خزر، آذربایجان و ترکیه کار میکنند.

به گزارش افغان نیوز: دفتر نمایندگی هیات دائمی آذربایجان و ترکمنستان در سازمان ملل در ژنو جلسه ای در خصوص "ظرفیت ترانسپورت و ارتباط منطقه دریای خزر آذربایجان و ترکمنستان – کوتاهترین مسیر" گفتگو کردند.

طبق پروژه لاپیس لازیولی، باید راه آهن و بزرگراه ها بندر تورغندی ولایت هرات افغانستان را به عشق آباد و بعد به بندر ترکمنباشی خزر متصل کند.

این مسیر از افغانستان به ترکمنستان سپس به باکو پایتخت آذربایجان و از طریق تفلیس پایتخت گرجستان به شهرهایانقره، پوتی، باتومی و  استانبول ترکیه گسترش میابد.

بودجه این پروژه که به هدف ایجاد سهولت در لوجستیک ترانزیت و پروسه گمرک است، به مبلغ 2 بیلیون دالر تخمین زده شده است.

این جلسه در سویتزرلند به عنوان بخشی از هشتادو دومین  نشست کمیته ترانسپورت درون مرزی ITC کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا UNECE برگزار شده بود.

المیر ولیزاده، معاون وزیر ترانسپورت، ارتباطات و تکنالوژی آذربایجان، چن ژو، نماینده دائمی در دفتر سازمان ملل در ژنو، ستفانو پاچی، معاون دفتر امور خارجه مدیر کل تحرک و ترانسپورت کمیسیون اروپا و روسای هیئت های دیپلوماتیک تاجیکستان، قرقزستان و ازبکستان در این جلسه حضور داشتند.

یکی از اهداف اصلی این کار ارائه قابلیت های ترانسپورتی منطقه دریای خزر می باشد که کشورهای حاشیه دریای خزر تعدای از پروژه های بزرگ بین المللی را براه انداخته اند که شامل مسیر ترانسپورت لاپیس لازیولی در مسیر ترانسپورت افغانستان – ترکمنستان – آذربایجان – گرجستان  و ترکیه است.

توافقنامه همکاری ترانزیت و ترانسپورت لاپیس لازیولی میان افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه در 15 نوامبر 2017 در جلسه وزرای هفدهمین کنفرانس همکاری اقتصادی منطقوی افغانستان در عشق آباد امضا شده بود.

افغانستان از مسیر ترکمنستان به آذربایجان وصل می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد