افغانستان-باید-مرکز-آرامش-و-انکشاف-منطقه-باشد

رییس جمهور غنی در نشست مشورتی با نمایندگان کشورهای منطقه گفت: دیدگاه ما این است که افغانستان مرکز آرامش و ثبات و چهار راه انکشاف و رشد منطقه باشد؛ زیرا همه‌ی ما با تهدید تروریزم، شبکه های جرمی و افراط گرایی مواجه هستیم.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، بعدازظهر دیروز دو شنبه(16، سرطان) در نشست مشورتی با نمایندگان کشورهای منطقه تحت عنوان "تقویت اجماع برای صلح" از کشورهای منطقه به ویژه اوزبیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان، هند، ایران و ترکیه که بنادر شان را بخاطر ترانزیت اموال تجارتی افغانستان باز نگهداشته بودند، تشکر کرد.

همچنان از پاکستان بخاطر باز نگهداشتن بازارها و دروازه های خویش بخاطر انتقال اموال و محصولات تجارتی افغانستان، نیز قدردانی نمود.

رییس جمهور غنی گفت که این نوع همکاری ها باعث شده است تا افغانستان به مشکل کمبود مواد اولیه مواجه نگردد و این تلاش ها نمونه خوب همکاری های منطقوی می باشد.

وی خطاب به آنان گفت که شما شرکای ما در عرصه های صلح، ثبات، ترقی و رفاه افغانستان هستید. افغانستان با کشورهای منطقه رابطه دیرینه و تاریخی داشته و منافع مشترک ما این است که همکاری های خویش را بیشتر سازیم.

محمد اشرف غنی تصریح کرد که همه ما به تهدید تروریزم، شبکه های جرمی منطقوی و افراط گرایی مواجه هستیم. امنیت، ثبات و منافع، ما را با همدیگر وصل می سازد. درک عقلانی هم این است که در کنار هم باشیم و افغانستان منحیث چهارراه همکاری های منطقوی می تواند، نقش خوبی را برای ثبات و رفاه منطقه ایفا کند.

آقای غنی از ایالات متحدۀ امریکا منحیث یکی از شرکای ثابت قدم افغانستان سپاسگزاری کرد و افزود که این کشور یکجا با افغانستان، تلاش های زیادی را برای تقویت اجماع جهانی و منطقوی بخاطر پروسۀ صلح انجام داده است.

رئیس جمهور گفت: دیدگاه ما این است که افغانستان مرکز آرامش و ثبات و چهارراه انکشاف و رشد منطقه باشد.

غنی در خصوص صلح گفت: اهداف پروسۀ صلح این است که افغانستان مستقل، دموکراتیک، متحد در صلح با خود، منطقه و جهان با حفظ ارزش های گذشته به ویژه حفظ حقوق زنان و جوانان باشد.

وی اضافه کرد که ما ظرفیت و ارادۀ سیاسی داریم که به جنگ پایان دهیم و برای طالبان یک راه حل سیاسی را پیشکش کردیم تا از خشونت دست بکشند.

اشرف غنی گفت که اگر صلح در افغانستان برقرار شود، کشورهای منطقه دو در صد رشد اقتصادی بیشتر خواهند داشت. از سوی هم، اجماع منطقوی و جهانی ما را کمک خواهد کرد تا چارچوب موافقتنامه صلح ساخته شود و پلان عمل برای صلح، به نتیجۀ مطلوب برسد.

رییس جمهور غنی تصریح نمود که حمایت منطقه از یک نظام مردم سالار در افغانستان، همکاری های منطقوی را مستحکم تر خواهد ساخت و به مردم ما فرصت خواهد داد تا از منابع کشور خود نه تنها برای رشد اقتصادی افغانستان، بلکه برای منطقه استفاده نمایند.

قابل ذکر است که این نشست از طریق ویدیو کنفرانس به اشتراک نمایندگان در حدود ۲۰ کشور منطقه، شرکای استراتیژیک افغانستان و سازمان ملل متحد در ارگ انجام شد.

افغانستان باید مرکز آرامش و انکشاف منطقه باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد