افغانستان-در-ردیف-ششم؛-عاملان-قتل-خبرنگاران-پیگیری-نمی-شود

افغانستان در رده‌بندی سال ۲۰۱۹ کشورهای جهان، از لحاظ عدم پی‌گیری قانونی عاملان قتل خبرنگاران در رده ششم قرار گرفت.

به گزارش افغان نیوز: کمیتۀ جهانی حفاظت از خبرنگاران در رده‌بندی سال 2019 کشورهای جهان از لحاظ عدم پی‌گیری قانونی عاملان قتل خبرنگاران، افغانستان را در رده ششم قرار داده است.

در این رده‌بندی سومالیا در ردیف اول سوریه در ردیف دوم و عراق در ردیف سوم قرار دارند.

به گزارش این کمیته؛ ناامنی، بی‌ثباتی سیاسی، فساد کنترول نشده و نبود اراده سیاسی برای پی‌گیری پرونده‌های قتل خبرنگاران، از عوامل عمدۀ معافیت قاتلان خبرنگاران دانسته شده است.

این کمیته گروه‌های هراس‌افگنی و جنایتکار را بزرگترین تهدید در برابر خبرنگاران دانسته است.

بر اساس این گزارش، در یک دهۀ گذشته نزدیک به 320 خبرنگار در کشورهای مختلف کشته شدند و 86 درصد عاملان قتل آن‌ها تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند.

وحیده فیضی، عضو این کمیته در کابل گفت که در سال 2019 شمار قابل توجهی از عاملان قتل خبرنگاران افغان تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

وی افزود که عاملان قتل 9 خبرنگار در یک انتحاری انتحاری در "محله شش‌درک" کابل، همچنین عاملان قتل یک خبرنگار در ولایت خوست بازداشت شده‌اند. خانم فیضی بازداشت آنها را "امیدوارکننده" دانست.

به گفته این عضو کمیته حفاظت از خبرنگاران افغانستان، سال 2019 از نگاه مصونیت خبرنگاران سال خوبی بوده چون به گفته او، در کنار پی‌گیری پرونده‌های قتل خبرنگاران، خشونت‌ها نیز علیه خبرنگاران کاهش یافته است.

اما مجیب خلوتگر، رییس اجرایی دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید که در بیش از 17 سال گذشته از جمع 110 مورد قتل خبرنگاران، کم‌تر از 5 درصد آن پیگیری شده است.

او افزود: "این [امر] نشان می‌دهد که فرهنگ معافیت از مجازات در قسمت خشونت علیه خبرنگاران جاری است."

این درحالی است که حمله بر کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید در ماه اسد امسال، آخرین مورد حمله بر خبرنگاران افغان بود که در آن 2 تن کشته و 4 تن زخمی شدند.

افغانستان در ردیف ششم؛ عاملان قتل خبرنگاران پیگیری نمی شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد