افغانستان-کنونی-تحمل-ناکامی-تازه-را-ندارد

وزارت خارجه‌ ایران می‌گوید، ضروری است که جامعه‌ جهانی و سازمان‌های بین‌المللی به این نکته توجه کنند که افغانستان کنونی «تحمل پذیرش ناکامی تازه» را ندارد.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت خارجه ایران روز گذشته (چهارشنبه، 20 جدی) با نشر بیانیه‌ای مطالعه تحولات افغانستان از زمان استقلال تا اکنون مؤید آن است که عدم موفقیت در آزمون پیش‌رو، اثرات مخربی را بر صلح و امنیت بین‌الملل برجای خواهد گذاشت.
این وزارت با اشاره به توجه بیشتر سازمان ملل به افغانستان در ماه‌های اخیر، گفته است که ضرورت حل‌و‌فصل مسئله افغانستان و تلاش برای تسریع مشارکت این کشور در سازوکار جهانی، ایجاب می‌کند که «پیش از بنای دوگانگی ساختاری و ایجاد ماموریت‌های تازه؛ با مطالعه‌ تجارب آزموده قبلی و ارائه گزارش عملکردی از آن‌ها، دامنه‌ تمرکزگرایی در ایفای مسوولیت‌های بین‌المللی در مشورت با محیط همسایگان افغانستان تقویت شود».
وزارت خارجه ایران «دروازه ورود افغانستان به جامعه‌ جهانی» را محیط منطقه‌ای و همسایگی دانسته است و افزوده که به همین دلیل این کشور در اجلاس فرمت مسکو در کازان روسیه، پیشنهاد ایجاد گروه تماس منطقه‌ای در امور افغانستان را داده است.
به گفته این وزرات، شکی نیست راه برگزیده‌ افغانستان در مسیر همگرایی با همسایگان خود، ترتیباتی را مشخص خواهد ساخت که تضمین‌کننده‌ کامیابی ماموریت‌های تازه در ساختار و سازمان نظام بین‌الملل است.
در بیانیه آمده است: «توجه به واقعیات و مشکلات مزمنی که امروز گریبانگیر افغانستان و جامعه جهانی شده است» یک ضرورت مهم دیگر است و «گشودن پرونده‌های تازه بدون سامان‌بخشیدن به موضوعات ریشه‌دار گذشته، همچون مهاجرت، آوارگان، مواد مخدر و تروریسم به حل مسئله افغانستان منجر نخواهد شد».
این وزارت پیشنهاد کرده است که پیش از نگرش‌های تازه و «جنسیت‌زده» تلاش شود تا در حل پرونده‌های جاری نتایج اطمینان‌بخشی به‌دست آید.
طبق بیانیه، جمهوری اسلامی ایران همچنین باور دارد در این مسیر، کمک به شکل‌گیری و موفقیت یک حاکمیت معین از افراد صالح متعلق به اقشار متنوع جامعه افغانستان به ترتیبی که اصولی روشن، تعهداتی مسوولانه و برنامه‌ای مطلوب برای عبور افغانستان از مشکلات دهه‌های اخیر را موجب گردد، سازنده‌ترین گام از ناحیه این کشور در مسیر تعامل، همگرایی و همکاری سازنده با کشورهای منطقه و جهان است.
وزارت خارجه‌ی ایران گفته است که ثبات و امنیت در افغانستان و منطقه مستلزم آن است که سازمان ملل در انجام وظایف و مسوولیت‌های خود توجه و اهتمام ويژه‌ای نسبت به مسائل، مشکلات و شرایط انسانی داشته باشد.
این در حالی است که به تازگی شورای امنیت سازمان ملل با صدور قط‌نامه از دبیرکل این سازمان خواسته که یک نماینده ویژه جدید در امور افغانستان تعیین کند تا پیشنهادات «ارزیابی مستقل افغانستان» را اجرایی کند.

افغانستان کنونی تحمل ناکامی تازه را ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد