امارت-اسلامی-به-رعایت-حقوق-افغان‌ها-موظف‌-است

اتحادیه اروپا می‌گوید که امارت اسلامی به حفاظت و رعایت حقوق شهروندان افغانستان بر‌اساس معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی‌ که این کشور آن‌ها را امضا کرده است، موظف‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ اتحادیه اروپا روز گدذشته (چهارشنبه، ۳۰ قوس) با نشر بیانیه‌ای گفته است که تصمیم امارت اسلامی مبنی بر تعلیق تحصیل دختران، نقض تعهدات بین‌المللی و تبعیض نهادینه شده و نظام‌مند در برابر زنان و دختران است.

در بیانیه این اتحادیه آمده است که حقوق شهروندان افغانستان بر‌اساس معاهدات بین‌المللی دسترسی به آموزش با‌کیفیت و بدون تبعیض برای همه را نیز در بر می‌گیرد.

اتحادیه اروپا گفته است که هر کودکی باید بدون هیچ‌گونه تبعیض به آموزش ابتدایی و متوسطه دسترسی داشته باشد و دسترسی به آموزش عالی نیز باید بدون هیچ‌گونه تبعیض فراهم شود.

در بیانیه افزوده شده است که محرومیت عمدی و شدید از حقوق اساسی به ‌دلیل هویت گروهی یا جمعی، مغایر با حقوق بین‌الملل بوده و طبق ماده ۷ اساس‌نامه رم به‌عنوان بخشی از یک حمله گسترده دانسته و جنایت علیه بشریت تعریف شده است.

طبق بیانیه، افغانستان یکی از کشورهای عضو اساس‌نامه رم است، بنابراین امارت اسلامی ناگزیر به پیروی از آن‌ است.

به گفته اتحادیه اروپا، محرومیت زنان و دختران افغانستان از حق تحصیل، ظرفیت آن‌ها برای پیشرفت و ایفای نقش کامل و معنادار در جامعه را تضعیف می‌کند.

در بخشی از بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا به مردم افغانستان متعهد است و به نظارت بر وضعیت این کشور ادامه می‌دهد تا کمک‌های لازم را به مردم به بهترین شکل ممکن ارایه کند.

این در حالی است که تصمیم تعلیق تحصیل دختران با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از افغانستان مواجه شده است. سازمان ملل و شماری از کشورها، سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی این تصمیم امارت اسلامی را محکوم کرده‌اند.

 

 

امارت اسلامی به رعایت حقوق افغان‌ها موظف‌ است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد