امریکا-برای-بررسی-ناکامی-خود-در-افغانستان-کمیسیون-ایجاد-می‌کند

کنگره امریکا ایجاد کمسیون برای ارزیابی ناکامی امریکا در جنگ دو دهه افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور را تایید کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که این کمیسیون بخشی از یک طرح دفاعی سالانه به ارزش 786 میلیارد دالری است که هفته گذشته با اکثریت قاطع در مجلس سنا تصویب شده بود.

اکنون مجلس نمایند‌گان امریکا نیز این طرح را تصویب کرده است.

کمیسیونی یاد شده ۱۶ عضو خواهد داشت که مربوط به دو حزب اصلی امریکا می‌شود که به اعضای این کمیسیون مهلت داده شده است تا گزارش اولیه را ظرف یک سال پس از نخستین نشست خود و گزارش‌های نهایی را ظرف سه سال ارائه کند.

در طرح آمده است که کمیسیون باید ارزیابی جامعی از جنگ در افغانستان انجام دهد و توصیه‌هایی برای اطلاع‌رسانی عملیات‌های آینده با درس‌های تاکتیکی و استراتژیک، از جمله تاثیر افزایش و کاهش نیروها و ضرب‌الاجل‌های معین ارائه کند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که رییس جمهور بارک اوبا در سال ۲۰۰۹ ده‌ها هزار سرباز را به افغانستان اعزام کرد اما؛ سپس آن‌ها را خارج کرد.

دولت جانشین او به رهبری دونالد ترمپ، توافق‌نامه‌ای را با طالبان امضا کرد که جدول زمانی ماه می ۲۰۲۱ را برای خروج نیروهای امریکایی تعیین کرد.

کمیسیونی که تشکیل شده است، جنگ افغانستان در دوران جورج دبلیو بوش، سیاست امریکا در قبال افغانستان پیش از ۲۰۰۱ میلادی و حملات ۱۱ سپتامبر که سبب حمله امریکا به افغانستان و سقوط نظام پیشین طالبان شد را نیز بررسی می‌کند.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور امریکا به صورت مناقشه‌برانگیزی نیروهای این کشور را در ماه آگست از افغانستان خارج کرد و به این ترتیب به حضور ۲۰ ساله امریکا در افغانستان پایان داد.

امریکا برای بررسی ناکامی خود در افغانستان کمیسیون ایجاد می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد