امریکا-برخی-معافیت‌های-تحریمی-ایران-را-بازگردانده-است

یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا گفته است که دولت جو بایدن معافیت تحریمی ایران را باز گردانده است.

به گزارش افغان نیوز؛  خبرگزاری رویترز  گزارش داده است؛ در حالی که مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده امریکا و ایران برای احیای برجام وارد مرحله نهایی شده، یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا روز جمعه( 15 دلو) گفته است که دولت بایدن معافیت تحریمی ایران را بازگردانده است.

براساس این گزارش، این معافیت تحریمی در ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی از سوی دولت ترمپ لغو شده بود.

این معافیت به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه می‌دهد که در پروژه‌های غیرنظامی برنامه هسته‌ای فعالیت کنند.

یک مقام وزارت خارجه امریکا گفته است که این معافیت برای اجازه دادن به بحث‌های فنی که کلید مذاکرات بازگشت به برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک است، نیاز بود.

مقام وزارت خارجه امریکا گفته است که بازگرداندن معافیت‌ها نباید به عنوان سیگنالی تلقی شود که گویا واشنگتن در حال رسیدن به تفاهم برای بازگشت به توافق برجام است.

این معافیت شامل تبدیل رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک ایران، تامین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده و قراضه راکتور به خارج از این کشور می‌شود.

پس از خروج دولت دونالد ترمپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای، تحریم‌های شدید و حداکثری علیه ایران اجرا شد و در اقدام مقابل تهران نیز به تدریج تعهدات خود را به توافق برجام کاهش داد.

این در حالی است که امریکا و ایران از ماه اپریل تاکنون هشت دور گفتگوی غیرمستقیم را در ویانا با هدف احیای برجام برگزار کرده‌اند.

یک مقام امریکایی گفته است که آخرین دور مذاکرات در ویانا از «فشرده‌ترین» مذاکراتی بوده است که تاکنون برگزار شده است. به گفته او پیش‌رفت‌هایی در محدود کردن فهرست اختلافات حاصل شده است و اکنون زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی است.

امریکا برخی معافیت‌های تحریمی ایران را بازگردانده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد