امریکا-سیگار-صلاحیت-نظارت-را-ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا می‌گوید که اداره بازرسی ویژه این کشور در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، صلاحیت نظارت بر کمک‌های بشردوستانه را ندارد.

به گزارش افغان نیوز؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزوده که صلاحیت نظارتی سیگار به پروژه‌های بازسازی بوده و شامل کمک‌های بشردوستانه این کشور به افغانستان نمی‌شود. به گفته او صلاحیت قانونی سیگار محدود به ارزیابی منابع مالی برای بازسازی افغانستان است.

پرایس گفته است: «پس از قدرت گرفتن طالبان در آگست سال گذشته، ما کمک‌ به بازسازی افغانستان را متوقف کردیم و روی کمک‌های بشردوستانه تمرکز کردیم. سیگار می‌پذیرد که برنامه‌های بازسازی متفاوت از کمک‌های بشردوستانه است».

وزارت خارجه امریکا باور دارد که با سقوط حکومت پیشین افغانستان، وظیفه سیگار که در سال 2008 از سوی کانگرس برای نظارت بر کمک‌های امریکا به افغانستان تشکیل شد، نیز به پایان رسیده‌است.

 نشریه بلومبرگ روز گذشته (چهارشنبه، 11 عقرب) اما؛ گزارش داد که تحقیقات سیگار در مورد پول‌های نقدی ارسال شده، با کارشکنی برخی از نهادهای دولتی امریکا روبه‌رو شده‌است.

جان سوپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که دفتر او برای نخستین بار در تاریخ خود قادر نیست به دلیل عدم همکاری چندین نهاد دولتی گزارشی از هزینه‌های دولت امریکا در افغانستان ارایه کند.

او افزوده که آژانس توسعه بین‌الملل امریکا و وزارت مالیه این کشور از ارایه اطلاعات در مورد 1.1 میلیارد دالر پول‌های نقدی که به افغانستان زیر کنترول امارت اسلامی فرستاده شده، خودداری کرده و وزارت خارجه امریکا نیز اطلاعات مورد نظر را به آنان نداده‌است.

این در حالی است که روز گذشته  یک بسته 40 میلیون دالری کمک نقدی به کابل رسید. یک روز پیش از آن نیز یک  بسته 40 میلیون دالری به کابل رسیده بود. تا اکنون ۱۴ بسته ۴۰ میلیون‌ دالری و بیش از ۳۰ بسته ۳۲ میلیون دالری به افغانستان رسیده است.

امریکا: سیگار صلاحیت نظارت را ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد