امریکا-هواپیماهای-افغانستان-را-مبادله-می‌کند

مقام‌های وزارت دفاع امریکا می‌گویند که واشنگتن به دنبال مبادله دست‌کم ۵۰ هواپیمای نظامی، در ازای حمایت ازبیکستان و تاجیکستان در عملیات ضدتروریسم در افغانستان است.

به گزارش افغان نیوز؛ روزنامه امریکایی پولیتیکو روز دوشنبه (28 سنبله) به نقل از دو مقام وزارت دفاع امریکا که در جریان گفتگو قرار دارند، گزارش داده است که ایالات متحده در حال مذاکره با ازبیکستان و تاجیکستان برای مبادله نزدیک به ۵۰ هواپیمای نظامی حکومت پیشین افغانستان است.

این هواپیما‌ها سال گذشته هم‌زمان با فرار اشرف غنی و سقوط حکومت پیشین افغانستان به ازبیکستان و تاجیکستان منتقل شده بودند.

بر اساس این گزارش، حکومت امارت اسلامی به‌عنوان جانشین نظام پیشین ادعا می‌کنند که این هواپیماها متعلق به افغانستان است.

در این گزارش آمده است که مقام‌های ازبیکستان اصرار دارند که هواپیماها و چرخبال‌ها متعلق به ایالات متحده هستند و به افغانستان بازگردانده نمی‌شوند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا گفته است که ایالات‌ متحده در حال برنامه‌ریزی برای ارزیابی این است که آیا این هواپیماها در شرایط پرواز استند یا خیر.

او گفته است که این هواپیما‌ها در ازای تقویت امنیت مرزی و تلاش‌های مبارزه با تروریسم مربوط به افغانستان به دولت‌های ازبیکستان و تاجیکستان داده خواهد شد.

این مقام افزوده است که افزایش همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم می‌تواند شامل دسترسی غیررسمی به دانش افراد متصل به شبکه‌های داخل افغانستان باشد.

یکی از دستیاران کنگره که در این گزارش بدون ذکر نام از و نقل شده، گفته است: تاجیکستان در حال حاضر همکار کشور‌های آسیای مرکزی در زمینه مبارزه با تروریسم است.

در این گزارش آمده که بعید است، ازبیکستان یا تاجیکستان با توجه به روابط تاریخی این دو کشور با روسیه، به ایالات متحده اجازه دهند تا پایگاه‌های دایمی بیشتری در کشورهایشان برای انجام عملیات فراتر از افق افغانستان ایجاد کند.

این در حالی است که مقام‌های امارت اسلامی هموار تأکید بر تحویل دهی هواپیما‌ها و چرخبال‌های دارند که سال گذشته به ازبیکستان و تاجیکستان منقل شده‌اند.

 

امریکا هواپیماهای افغانستان را مبادله می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد