امریکا-و-استرالیا-در-مورد-توافق-امنیتی‌شان-دروغ-می‌گویند

وزیر خارجه فرانسه، امریکا و استرالیا را در پیوند به تواقق امنیتی میان امریکا، بریتانیا و استرالیا به دروغگویی متهم کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ ژان ایو لودریان در مصاحبه با تلویزیون« فرانس 2» امریکا و استرالیا در پیوند به توافق تازه امنیتی میان این کشورها که باعث شد پاریس سفیران خود از این دو کشور فرابخواند، به دروغگویی متهم کرده است.

لودریان در این مصاحبه خود امریکا و استرالیا را به« دورویی، زیر پا گذاشتن اعتماد و تحقیر متهم کرده است.

او گفته است: «این واقعیت که این برای اولین بار در تاریخ روابط آمریکا و فرانسه است که ما سفیر خود را برای مشاوره فرا می‌خوانیم یک اقدام جدی سیاسی است، که عمق بحران موجود میان کشورهای ما را نشان می دهد».

براساس این توافق، موسوم به آکوس، قرار است استرالیا فناوری ساخت زیردریایی هایی با نیروی محرکه اتمی دریافت کند، در نتیجه این کشور قراردادی با فرانسه به ارزش ده ها میلیارد دلار برای ساخت زیردریایی را لغو می کند.

این توافق، که در طول هفته پیش امضا شد و همچنین شامل بریتانیا می شود، تلاشی برای مقابله با قدرت فزاینده چین در منطقه آسیا اقیانوسیه قلمداد می شود.

فرانسه می گوید که فقط ساعاتی پیش از امضای توافق از آن آگاه شد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور، روز شنبه وضعیت کنونی را یک "بحران جدی" در روابط توصیف کرد. او گفت که سفیر فرانسه برای «ارزیابی مجدد اوضاع» فراخوانده شده است.

اما؛ استرالیا از تصمیمش برای لغو خرید چند میلیارد دلاری زیردریایی از فرانسه به نفع پیوستن به پیمان امنیتی جدید با بریتانیا و آمریکا دفاع کرده است.

این در حالی است که چین این توافقنامه امنیتی را میان امریکا، بریتانیا و استرالیا محکوم کرده و مالزی هم ابراز نگرانی کرده است که این توافق به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه دامن بزند.

امریکا و استرالیا در مورد توافق امنیتی‌شان دروغ می‌گویند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد