ایران-و-امریکا-مذاکرات-احیای-توافق-هسته‌ای-را-از-سر-می‌گیرند

رویترز گزارش داده که مقام‌های ارشد ایران و امریکا این هفته مذاکرات وین در مورد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را از سر خواهند گرفت.

به گزارش افغان نیوز؛ رویترز روز چهارشنبه (12 اسد) گزارش داده که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، پیش از عزیمت به وین در توییتی نوشته است:« توپ در زمین واشنگتن است تا این پیمان را نجات دهد».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته که تهران آماده دست‌یابی به توافقی است که حقوقش را تضمین کند.

در همین حال راب مالی، فرستاده ویژه امریکا در امور ایران، نیز گفته است که در حال آماده شدن برای پرواز به وین است. وی افزوده است که انتظار پیشرفت بزرگی در مذاکرات را ندارد.

فرستاده ویژه امریکا در امور ایران در توییترش نوشته است:« امریکا از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و از هر گونه تلاشی استقبال می‌کند که با حسن نیت و برای دست‌یابی به توافق انجام‌پذیرد است. به‌زودی مشخص خواهد شد که آیا ایران هم برای این کار آماده است یا خیر».

مالی افزوده است: «مذاکرات براساس متنی که اخیرا توسط جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای احیای توافق‌نامه ۲۰۱۵ پیشنهاد شده بود، ادامه خواهد یافت».

طبق این متن، ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی باید محدود کند.

گفته می‌شود که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط رویترز ارزیابی شده، نشان می‌دهد ‌که تهران نصب سه آبشار سانتریفیوژ پیشرفته را در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز تکمیل کرده است.

مذاکرات هسته‌ای میان امریکا و ایران پس از آن از سر گرفته می‌شود که در سال ۲۰۱۸ دونالد ترمپ، رییس‌ جمهور وقت امریکا، توافق‌نامه برجام را لغو کرد و آن را توافقی بسیار نرم در قبال ایران خواند.

با لغو توافق‌نامه برجام، تحریم‌های شدید امریکا علیه مجدداً اعمال شد و تهران به زیر پا گذاشتن محدودیت‌های وضع‌ شده در توافق‌نامه اقدام کرد.

ایران و امریکا مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را از سر می‌گیرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد