ایران-کمیته-امنیتی-برای-همکاری-با-کابل-ایجاد-شود

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان می‌گوید که برای جلوگیری از تهدید تروریستی باید یک کمیته امنیتی و تبادل اطلاعات با مقام‌های افغانستان ایجاد شود.

به گزارش افغان نیوز؛ حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، پس از نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان گفته است که کشورهای منطقه‌ای و همسایه با افغانستان باید در چارچوب یک کمیته هماهنگ‌کننده یا کمیته امنیتی به افغانستان کمک کنند.

قمی تاکید کرده است: «این به دلیلی نیست که کشورهای همسایه افغانستان باید به روش هایی مانند کمپین های نظامی برای مبارزه با تروریسم متوسل شوند... می توان از طریق آموزش نیروها، تبادل اطلاعات و تامین تجهیزات به کابل کمک کرد».

کاظمی قمی با تاکید بر اینکه مسوولیت حفظ امنیت مردم و سرحدات با کشورهای همسایه بر عهده رهبری افغانستان است، گفت که کمک باید جمعی و گروهی باشد.

به گفته او مسائل امنیتی در پرتو تهدید تروریستی یک موضوع جدی است زیرا؛ تروریسم مرز نمی شناسد، در حالی که «فقدان امنیت و بی ثباتی در افغانستان کشورهای همسایه وکل منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد».

نماینده ویژه ایران تاکید کرد که وضعیت و ثبات افغانستان نیز ارتباط مستقیمی با ایجاد یک دولت فراگیر و مردمی دارد. او گفت: نشست فرمت مسکو درباره افغانستان با هدف یافتن راه‌هایی برای بهبود وضعیت این شکور و کمک به آن بدون دخالت در امور افغانستان است.

چهارمین نشست فرمت مسکو درباره افغانستان به تاریخ 16 نوامبر در مسکو برگزار شد. فرمت مسکو در مورد افغانستان در اپریل 2017 با اشتراک 11 کشور ایجاد شد.

این 11 کشور شامل روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان می‌شوند که علاقه مند به حل و فصل بحران افغانستان هستند.

ایران: کمیته امنیتی برای همکاری با کابل ایجاد شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد