با-تسلط-طالبان،-زنان-قربانی-خشونت-بی‌سرپناه-شدند

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی تازه‌ای گفته است که خدمات ضروری و حفاظتی برای زنان و دختران که قربانی خشونت‌های جنسیتی اند، پس از تسلط طالبان از بین رفته و خانه‌های امن برای آنان مسدود شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان عفو بین‌الملل امروز( دوشنبه، 15 قوس) در گزارشی گفته است که با روی کار آمدن طالبان سیستم خدمات حفاظتی از زنان قربانی خشونت فروپاشیده و خانه‌های امن مسدود شده است.

این سازمان طالبان را متهم کرده که بسیاری از خانه‌های امن را غارت و تصاحب کرده‌ و در برخی موارد اعضای طالبان کارکنان خانه‌های امن را مورد آزار و اذیت یا تهدید قرار داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته‌است که طالبان زندانیانی را که به جرم خشونت علیه زنان محکوم شده‌‌بودند، آزاد کرده اند.

بر بنیاد گزارش سازمان عفو بین‌الملل در حال حاضر قربانیان خشونت، کارکنان پناهگاه‌ها، وکلا، قضات، مقامات دولتی و سایر افرادی که در خدمات حفاظتی زنان دخیل بودند، اکنون در معرض خطر خشونت و مرگ هستند.

اگنس کالامار، دبیر سازمان کل عفو بین‌الملل در این گزارش گفته است: «زنان و دخترانی که از خشونت مبتنی بر جنسیت بازمانده‌اند اساساً در افغانستان رها شده‌اند… شبکه حمایتی آنان از بین رفته‌است و پناهگاه‌های‌شان ناپدید شده‌است».

این سازمان تاکید کرده که برای محافظت از زنان و دختران در برابر خشونت، طالبان باید اجازه بازگشایی خانه‌های امن و بازگرداندن سایر خدمات حفاظتی برای بازماندگان خشونت و احیای وزارت امور زنان اطمینان دهند.

عفو بین‌الملل از جامعه بین‌المللی خواستار بودجه‌ای فوری و درازمدت برای فراهم سازی چنین خدمات حفاظتی شده و گفته است که بازماندگان و ارائه‌دهندگان خدمات را که در معرض خطر قریب‌الوقوع هستند، تخلیه کند.

این سازمان از جامعه جهانی خواسته‌است که از طالبان بخواهد تا به تعهدات خود در قبال زنان و دختران پای‌بند باشند.

با تسلط طالبان، زنان قربانی خشونت بی‌سرپناه شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد